geiten, motoren, taptaps, bussen en nog meer.. - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van schaaaapie - WaarBenJij.nu geiten, motoren, taptaps, bussen en nog meer.. - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van schaaaapie - WaarBenJij.nu

geiten, motoren, taptaps, bussen en nog meer..

Door: Marlies

12 Mei 2010 | Haïti, Port-au-Prince

Bonour! Common ou ye? Hallo hoe gaat het (in kreools).

Eindelijk weer een berichtje van mij. Het is erg lastig om hier op internet te komen, dus vandaar nu pas mijn tweede bericht. Ondertussen hebben we al weer heel veel meegemaakt.

We zijn namelijk wezen trekken naar het noorden. Dat betekent: tap tap in, vier uur geshaket door de bergen rijden, aankomen in een stad en nog twee uur geshaket achterop een motor zitten. Dat was wel heeeeeeel stoer! Het landschap is fantastisch. We reden door dorpjes waar ze bijna nog nooit blanken hebben gezien, en we werden dus flink nageroepen. Het is super droog daar en het leek bijna wel een woestijn. Maar echt fantastisch.
Helemaal stoffig uiteindelijk in het paradijs aangekomen! Een klein dorpje in het noorden waar we in een soort conferentiecentrumpje voor priesters aankwamen. Daar hebben we drie heerlijke dagen gehad. Niet zoveel gedaan, de plaatselijke markt bezocht, voetbal en volleybalwedstrijden bekeken, gezien hoe de parelhoen die we ''s avonds aten werd geslacht en verder lekker niks...
Op maandag trokken we weer verder richting Okap. Dit keer tweeenhalfuur op de motor. En scheuren maar! Supertof! Ook weer een prachtig uitzicht. De wegen zijn trouwens niet zo mooi en recht en geasfalteerd als in Nederland. Om de drie meter ligt een kuil, dus je kunt je wel voorstellen hoe je door elkaar wordt geschud.
UIteindelijk kwamen we aan bij een citadel. Ooit nog gebouwd door de Fransen. En hebben daar tweeenhalf uur een berg opgewandeld, omdat we geen 60 dollar wilden betalen voor een stel paarden. En vervolgens nog een uurtje terug lopen. Ja ja ik kom nog mager thuis!

We hadden wel een prachtig hotel, met zowaar een douche met warm water....oooooh genieten. EN een uitzicht...niet te geloven. Een soort sant tropez idee. Uitzicht op de palmbomen en de prachtige zee. Nou ja prachtig op het strand ligt een heeeeeeele hoop rotzooi want vuilniswagens kennen ze hier niet.

Dinsdag zijn we weer naar huis gegaan. 11 uur onderweg. 5 uur in een gare taptap en nog 3 uur in een bus klem gezeten. Echt klem!! Het was zo'n oude Amerikaanse schoolbus. Gangpad van ong. 30 centimeter. Bankjes waar in Nederland twee mensen op zitten, zitten er hier drie. En naast Jan Willem zat een heeeeele dikke dame. Dus Jan willem had een klein stukje bank en naast mij zat ook een lekker stevig meisje gevolg: Jan willem en ik zaten tegen elkaar geplakt over het gangpad heen! Maar we hebben het gered!

Oh ja onderweg nog een leuk tafereeltje gezien: een dode geit die aan een tap tap hing. Iets anders grappigs: Vijf levende geiten aan elkaar gebonden aan een motor. Hahaha. De bond voor dieren kan hier nog veel werk doen!

Nog twee dagen en dan weer naar huis..aan de ene kant vind ik het wel weer leuk, aan de andere kant zou ik nog meer van dit prachtige land willen zien!

Zonnetje van de week: Al mijn lieve nichtjes en neefjes!

Tot zaterdag!

aju Marlies

• 12 Mei 2010 - 16:51

Pa En Ma:

We willen ook wel eens het eerste zijn. Daarom nog niet gelezen maar wel een reatie!!!!!!!!!!!!!

• 12 Mei 2010 - 21:10

Christine:

Wauw, dat moet wel heerlijk zijn, zo schuddend door de bergen. Shakie shakie! (op de toon waarop mijn vader altijd 'drivie, drivie' zei over de McDrive).
    Nou joh, veel plezier nog de laatste twee dagen! x

• 13 Mei 2010 - 07:47

Simone:

He Marlies,

Leuk weer een verslag en ik lees het al,je hebt al weer genoeg meegemaakt!!
    Wat een reizen maak je zo, achter op een motor over een hobbelige weg we hadden stiekem wel eens willen zien hoe dat er uit ziet...
    Nou geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug
    xx

• 13 Mei 2010 - 07:48

Ryan En Joy:

He tante Marlies,

Cool hoor dat wij het zonnetje van de week zijn! Wij vinden het trouwens wel leuk hoor dat je bijna weer thuiskomt!

Dikke kus

• 13 Mei 2010 - 16:01

Pascal:

Wow! Ik wil nog meer verhalen horen....

Nog 2 dagen.........

kus

Pascal.

• 13 Mei 2010 - 18:27

Yinthe:

Yoepie!! prrr lalalalal tiedilidie (vertaling: door papa: jippie, ik ben zonnetje van de week! Die kunnen we hier wel gebruiken op de camping. Ik ben bijna bevroren!!;-)).

We zijn benieuwd naar de foto's! Het klinkt in ieder geval erg mooi!

Groetjes en tot gauw!

• 18 Mei 2010 - 12:38

Tante Arja:

Aangezien wij een aantal dagen op de camping waren en bij thuiskomst niet op internet kon komen kan ik nu je stukje pas lezen en hierop reageren. Vandaar een beetje laat, maar ja een reactie van tante Arja hoort er toch bij anders is het verhaal niet compleet.
    Ik heb gehoord dat je intussen weer heelhuids thuis bent gelukkig. We wachten met spanning op je volgende reis met fantastische verhalen.
    Groetjes, tante Arja.