Avontuur op de muur! - Reisverslag uit Xi'an, China van schaaaapie - WaarBenJij.nu Avontuur op de muur! - Reisverslag uit Xi'an, China van schaaaapie - WaarBenJij.nu

Avontuur op de muur!

27 April 2017 | China, Xi'an

Tja daar zitten we dan..in de trein richting Xi'an. Afscheid genomen van Beijing. Hele toffe stad waar we nog wel een paar dagen langer van hadden kunnen genieten.
Maar nu dus de trein...high speed, tweede klas, binnen 5,5 half uur meer dan 1000 kilometer afleggen. Jefta en Joy mogen uitrekenen hoeveel km per uur de trein dan rijdt! Snel dus (blijf toch een juf hè).
Het was nog een hele crime om überhaupt bij de trein te komen vanmorgen. Zelfs bijna gemist. Maar na t vragen aan een Chinees die geen Engels sprak, een chagrijnige Chinees die boos keek, een Chinees die enigszins moeilijk keek en na overleg met z'n matties rechtdoor wees, vonden we eindelijk een Chinees die met dezelfde trein mee moest. Vijf minuten voor tijd zaten we op onze gereserveerde plekken. En gaan met die banaan!

Maar goed hiervoor hebben we natuurlijk weer heel wat avonturen beleefd!
Allereerst dinsdag. De dag der dagen, de trip der trips, de wens der wensen, mijn nummer vier van de zeven wereldwonderen: de Chinese muur, oftewel De Grote Muur.
We gingen met een tour mee, dat betekent dat we 's ochtends met de bus werden opgehaald (2,5 uur rijden), een vies vitaminebrood te eten kregen (smaakte naar chemische banaan) een lekkere Chinese lunch kregen en een tourguide hadden.
We gingen naar het Jinshanling gedeelte van de muur. Dit is een niet-toeristisch gedeelte van de muur. En sommige delen zijn redelijk ruig waardoor je echt moet hiken. Op de muur hoefden we niet achter de gids aan. We mochten gewoon ons eigen tempo lopen. Gelukkig want ik had al nachtmerries van t idee dat ik achter een vlag aan moest. Hij kwam trouwens even omhoog, maar gelukkig werd hij snel weer ingeklapt.
En die muur was wel een dingetje hoor! Ongelooflijk, bijzonder, prachtig, indrukwekkend, stijl, hoog, glad, veel trappen, prachtige vergezichten, bizar...tja eigenlijk niet genoeg woorden om te beschrijven. Misschien zegt: 'Ik werd er blij van!' wel het meest. Ook wel omdat ik een half jaar geleden niet had gedacht dat ik dit zou kunnen. Het was een momentje zeg maar.
Ik wilde natuurlijk hardlopen op de muur. Lydia ook, dus we hadden onze renkleding aan. En jaaaaaa we hebben t gedaan!! Oke...een klein stukje want eigenlijk is t niet te doen. Maar er zijn foto's en filmpjes van dus....bucketlist...check! Volgende maand wordt de marathon op de Chinese muur gelopen...Wouter: wordt dat ons volgende doel? Dan weten we in ieder geval zeker dat we m niet onder de vier uur doen!
Onze lange, blote, blanke benen waren wel een bezienswaardigheid voor de groep Chinezen die we inhaalden. Natuurlijk moesten we met hen op de foto.
Dat was eigenlijk de enige groep die we tegenkwamen. We hebben hele stukken gelopen zonder andere mensen te zien. Echt heel tof. Na ongeveer tweeënhalf uur gelopen te hebben en 6 kilometer te hebben afgelegd kwamen we aan bij de toren waar we hadden afgesproken. Moe maar heel erg voldaan en superblij!

Gisteren, woensdag, hadden we weer een hele leuke dag. We hadden namelijk nog maar een klein stukje van Beijing gezien en wat is er dan beter dan Beijing verkennen op de fiets. Dus hadden we een fietstour bij 'bike beijing' geboekt. Drie uur op de fiets door kleine straatjes, langs huizen met mooie dakjes, op plekjes waar je als toerist niet echt zou komen en dumplings eten tussen de locals voor 25 cent! Beter kan niet. Was echt heel tof. Het verkeer in China is redelijk geordend, hoewel je als auto altijd voorrang hebt en je als voetganger onder aan de ladder staat. Op een gegeven moment moesten we zelfs een 10-baans weg oversteken...haha we hebben t gered.
We reden langs het plein van de hemelse vrede wat echt heel groot is. Daar tegenover is de verboden stad met een mooi portret van Mao erop. Best wel bizar om te zien hoe hij nog als een soort god wordt gezien, terwijl er zoveel verschrikkelijke dingen zijn gebeurd.
Leuke tour en een aanrader voor iedereen die ooit naar Beijing gaat.

's Middags zijn we naar de verboden stad geweest. Ja daar moet je toch zijn geweest. Zoals de mevrouw bij het wisselkantoor op Schiphol al zei: 'Chinezen komen nooit alleen.' Tja dat klopt. DRUK! VEEL! En overal foto's van maken. Het is mooi om te zien en ook wel een soort indrukwekkend. Maar was misschien wel te moe om t echt te beleven. Ach, we hebben de foto's nog :)

De openbare toiletten hier zijn wel bijzonder trouwens...je hangt letterlijk naast elkaar, zonder schotjes ertussen. Dus iets teveel naar rechts en t is een soort domino-effect. Lijkt me wel grappig om een keer te proberen :)
Als we t dan toch over toiletdingen hebben... Als je nog een kind hebt die zindelijk moet worden, hebben ze hier een prima methode. Je koopt gewoon een broekje met een gat, je doet geen luier aan en t kind kan overal plassen.

Dus nu in de trein naar Xi'an om daar tot maandag te blijven. We zullen zien wat voor avonturen ons dat weer brengt.

Zonnetjes van de dag: Geert, Maria en Sepp! Het is namelijk Koningsdag vandaag! Hoera voor Willem. Vanwege onze mooie koningsdagtraditie met brokking en Grieks en vroeg opstaan om kindertjes af te zetten bij de kleedjes....en omdat ik dat nu moet missen! En natuurlijk niet te vergeten vanwege t fantastische Beijing boekje waar we heeeeel veel aan hadden!

• 27 April 2017 - 12:43

Gerrit En Gre Den Dekker:

Weer een leuk verhaal Marlies. Geweldig wat je allemaal meemaakt.
    Hier ouderwets Koningsdag met af en toe een flinke bui.
    Goede reis verder!!

• 27 April 2017 - 18:51

Ilai:

Ilai heeft de rekensom uit zn hoofd berekend: 182 km per uur gingen jullie.
    Berichtje van ilai: ga je een paar Chinese letters leren?

Veel plezier verder

• 28 April 2017 - 01:32

Marlies:

Woooow Ilai wat super knap! Trotse tante hier. De trein ging op sommige stukken wel 300 km per uur. Snel he?
    We proberen wel een beetje Chinees te leren. Ni hao is hallo en Shi Shi dank je wel. De letters zijn wel moeilijk. Gelukkig staan er ook wel veel dingen in het Engels! X

• 28 April 2017 - 07:37

Wouter:

Lijkt me een mooie uitdaging marlies, die marathon op de muur. Misschien dat ik dan wel sneller ben dan jij :-). Veel plezier nog daar!

• 28 April 2017 - 11:30

Marijke:

Super om jullie avonturen mee te lezen!

• 28 April 2017 - 13:19

Maaike:

wat vreselijk leuk om te lezen! schrijftalent. ik ben weer benieuwd naar de belevenissen in Xi'an. groetjes, ook aan Lydia.

• 28 April 2017 - 20:03

Geert:

Wat een goed verhaal en wat een fijne belevenissen. Supertof van het hardlopen op de Chinese muur.
    Koningsdag was echt een superdag, maar het was toch niet helemaal hetzelfde zonder jou erbij, we hebben je gemist! We zullen voor jou een brokking gebakje met gyros / tzatziki smaak bewaren.

• 29 April 2017 - 13:42

Maria :

Wat super zeg! Mega leuke foto's en wat een goed verhaal!
    Ideetje voor Sepp zo'n zindelijkheidbroekje met een gat erin..

• 29 April 2017 - 13:54

Maria:

..en omdat mn berichtje werd afgebroken hier de rest! (Ruk kwaliteit dat Chinese spul)

Maar wat een mooi avontuur beleven jullie zeg! En mooie fotos, echt fantastisch!
    We hebben je natuurlijk super gemist met Koningsdag, Pascal had zelfs nog een Brokking voor je gekocht. Die we natuurlijk met zn drietjes hebben opgesmikkeld. En geproost op jullie avontuur met n heerlijke Heineken 0%! Ow en.. nog naar KFC geweest?

• 29 April 2017 - 21:19

Simone :

Wat een super leuke verhalen weer Marlies! Geniet er van he daar!! X

• 30 April 2017 - 19:51

Matthijs:

Nice! Je bent de eerste die ik ken die ook serieus werk maakt van zijn of haar bucket list...