MACDONALDS - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu MACDONALDS - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

MACDONALDS

Door: schaaaapie

Blijf op de hoogte en volg

17 Juni 2005 | Israel, Jeruzalem

Bokertov (goedemorgen) zoals de joden hier zeggen! Weer een week vol nieuwe avonturen! De week gaat zo ontzettend snel, het lijkt alsof het gisteren was dat ik het vorige weekbericht schreef!
Ik ben voor het eerst naar de Mac Donalds geweest haha, errug lekker. Het is een koshere mac dus kaas zit niet bij het vlees. Maar gelukkig konden we dat wel erbij bestellen (stelletje heidenen). Dus ik heb heerlijk genoten van een hamburger en lekkere frieten! Goed dit voor de mensen die met mij mac avonturen beleven (Marielle hahaha)
Afgelopen dinsdag hadden we weer een excursie. We zijn naar de city of David geweest. We hadden een gids erbij, die ontzettend veel wist te vertellen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft daar het paleis van David gestaan. De huizen die daar staan, staan op een berg. Je kan je zo voorstellen hoe David naar beneden keek bij het akkefietje met Batseba.
Wat me eigenlijk echt raakte, en dat viel me de vorige excursie ook al op, dat God zo bewogen is met zijn volk. Hij wil zo het beste voor ze, alleen ze moeten wel gehoorzamen. En dat geldt natuurlijk ook voor ons! In het oude testament zie je ook dat de koning die God uitgekozen heeft een ontzettend belangrijke taak heeft. Als hij een fout maakt, heeft dat gevolgen voor het hele volk. Gelukkig is God genadig en wil Hij vergeven!
Nadat we de city of David hebben bekeken en uitleg daarbij hadden gehoord, gingen we naar de tunnel van Hizkia. In verband met een belegering hebben bouwwerkers een tunnel gegraven voor water. We zijn daar doorheen gelopen. Alles is heel smal en het water komt tot aan je knieen. De tunnel is 557 meter lang, en we hebben er geloof ik ongeveer een half uur over gedaan. Ik kan me voorstellen, Matthijs, dat je er niet doordurfde. Je kan echt nergens heen als er iets gebeurt, maar wat een supertoffe ervaring zeg! Soms moet je helemaal bukken, omdat je anders je hoofd stoot, en op een andere plek is het plafond weer tien meter hoog.
Ook zijn we naar een soort archeologisch museum geweest. Het is niet echt een museum, maar er staan een heleboel dingen uit de tijd van de tweede tempel. Het is allemaal buiten en is eigenlijk direct naast de klaagmuur.
Als afsluiting zijn we naar de burned house gegaan. Daar werd een soort film gedraaid over de verwoesting van de tempel. Ik vind dat er steeds een hele mooie opbouw zit in de excursies, en ik geniet er echt van om dingen uit het land te zien. Volgende week gaan we naar Shilo, waar de tabernakel heeft gestaan. Lijkt me ook echt heel tof!

Ik begin steeds meer te wennen aan het werken. Ik weet nu gewoon meer wat ik moet doen, dus dat is wel fijn. Ik begin ook wel te wennen aan mensen te wassen, haha. En ik heb het idee dat de clienten wat meer aan mij gewend raken. Ik heb van de week met een meisje gekookt, dus dat was heel leuk. Maar ik hoop dat jullie blijven bidden voor mijn werkplek, omdat ik het nog steeds wel lastig vind.

Ik voel me hier in Israכl echt op mijn plek. Ik heb vorige week gehoord dat ik geen baan krijg op mijn oude stageschool, maar eigenlijk vind ik dat ook niet zo heel erg. Ik had dan ook twee weken eerder terug moeten komen vanuit Israכl, maar daar had ik (toen ik hier kwam) eigenlijk helemaal geen zin in. Ik wil hier gewoon alles meemaken. Kijk maar uit, want straks blijf ik hier nog…….
Onderling is het ook zoooooo gezellig. Ik slaap samen met Lize op een kamer, en we hebben 's avonds nog zo veel lol. Zij is ook lekker gek haha. Maar met de anderen kan ik ook goed opschieten, het is echt super!! Vanavond begint de Sjabbat, dan gaan we lekker met elkaar eten, ook volgens een soort liturgie waarbij we eerste de wijn rond laten gaan en daarna het brood. Het lijkt wel op avondmaal, alleen heeft het een andere betekenis. Ook zingen en bidden we met elkaar daarna, is ook echt fijn! Zo leer je elkaar ook echt kennen.

Nou ik ben een beetje lang aan het woord geweest. Wat ik nog even wilde zeggen dat ik het echt ontzettend gaaf vind dat jullie zoveel berichtjes en mailtjes sturen! Ik ben bijna een uur bezig om alles te lezen en te beantwoorden. Ik ga geloof ik maar twee keer in de week naar het internetcafe, dan is het wat meer gespreid!

De zonnetjes van de week zijn geworden: Christine, Linda, Vera en Pascal!! Omdat ze zulke goede vrienden zijn en vooral omdat ik het echt supergaaf vond dat jullie een dagje efteling voor mij hebben geregeld!!! THANKS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Een andere vermelding die ik nog even wil doen is het feit dat het a.s. zondag vaderdag is! Pa you're the best!! Je staat dan wel niet in het zonnetje, maar je bent toch het zonnetje in mn leven (uche uche) hahahha! Nou heb een hele leuke dag met al je kinders en kleinkinders! Je cadeau neem ik wel mee vanuit Israכl!!

Nou lieve jongens en meisjes tot ziens maar weer! Leuk weekend allemaal en denk zondag aan mij want dan moet ik gewoon weer werken!!

Liefs Marlies

  • 17 Juni 2005 - 09:41

    Me:

    oh ja ik heb ook wat foto's op de site gezet! We hebben namelijk een beautyavondje gehouden als meiden onder elkaar, echt zooo melig! Met de maskertjes van Ariette! Ariette bedankt he!! En nog wat andere foto's van de klaagmuur enzo! Nou veel liefs marlies

  • 17 Juni 2005 - 10:50

    Simone:

    He die marlies,

    Jeetje wat een belevenissen allemaal zeg en wat een verhaal. Leuk hoor om te lezen over het reilen en zeilen daar verweg. De foto's zijn ook leuk volgens mij hebben jullie een leuke masker avond gehad zeg!
    Fijn om te lezen dat je het al een stuk beter naar je zin hebt op je werk je ziet voordat je het weet voel je je er echt op je gemak.
    Verder maken wij het hier allemaal goed in papendrechtse dagelijkse "sleur" (dit in vergelijking met jou verhalen. De kinderen ook ok. Verder heeft Ryan mij gezegd dat ik je moest bedanken voor het feit dat hij het zonnetje van de week was en ik moest ook nog zeggen dat ik een fout heb gemaakt jij bent natuurlijk hassiekebassie en hij is hallieballie, maar sinds je weg bent wil hij dit niet meer horen dit doet hij met jou en jij bent er niet dus mogen wij het niet tegen hem zeggen. Nou dit weekend gaat er waarschijnlijk een pakje weg met wat foto's dus nog even geduld. We kijken uit naar je volgende verhaal.

    Nou veel liefs en heel veel dikke kussen

  • 17 Juni 2005 - 13:18

    Ma En Pa:

    Lieve Marlies,
    Wat een leuk verhaal je kunt leuk vertellen maar
    eigenlijk wisten we dat al.
    En wat een leuke fotos,fijn om je weer eens even te zien ,al is het dan maar op de foto.Hoe is het eten daar en watt eet je zoal ? Is het daar nog steeds uit te houden wat het weer betreft of wordt het daar al warmer.Hier wil het maar geen zomer worden.Vanavond gaan we naar het concert van eljakim met Tineke en Wim
    Nou dit was het dan weer even zondag schrijf ik je weer Liefs Pa en Ma
    ps Hoe gaat het met je rug?

  • 17 Juni 2005 - 19:40

    Corina:

    Hallo Marlies,

    Samantha heeft op school dit adres gekregen. We laten ons dus op de hoogte houden van je reilen en zeilen.
    Ik vind het heel leuk om te lezen dat je het al naar je zin hebt.
    Gisteren hebben we afscheid genomen van Fransje. Zij komt na de vakantie ook niet meer terug. De kinderen hebben in een korte tijd dus 2x afscheid moeten nemen.
    Tot tranen toe!
    Wij vinden het ook heel erg leuk dat we de klassefoto hebben met die 2 jufs. Want voor groep 5 was dit een heel leuk schooljaar. Je bent misschien uit het oog, maar nog niet uit het hart.
    Bedankt Marlies, je bent een echt juf.
    Ik laat Samantha ook wel eens schrijven dat zal ze best leuk vinden.
    Sjaloom,
    Corina Metselaar.

  • 18 Juni 2005 - 06:49

    Broer:

    Hoi Marliesje,
    Leuk om weer een berichie van je te lezen. Ik heb hier intern even overlegd en we zouden het niet zo leuk vinden als je daar blijft... Dus kom gewoon maar terug in september. Best wel een beetje jammer dat je niet op je stageschool aan het werk kan, maar er zijn vast wel meer scholen die ene goeie juf nodig hebben. Leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt. Heb pas mijn fotos van Israel erbij gepakt toen ik daar met ariet geweest ben. Leuk om terug te kijken.. Ik moet nog twee weekjes werken en dan ga ik op mijn nieuwe werk beginnen. Best een beetje spannend... Hier verder alles goed, gewoon zijn gangetje. Nou, marlies ik spreek je wel weer en veel plezier.. O ja, als je nog een mooi aquarium wil kopen moet je even op www.marktplaats.nl kijken...... T.e.a.b.

    Je broer Wouter

  • 18 Juni 2005 - 09:23

    Christine:

    Hey!

    Echt leuk dat je het zo naar je zin hebt, ik geloof inderdaad wel dat het gezellig is met die meiden! Die Lize lijkt wel een beetje op Ariette, vind ik, hihi!

    Hier is het niet zo leuk, want ik heb mijn laatste weken op school... en ik moet volgende week mijn verhalend ontwerp presenteren, bleeehhh!!
    En ik heb volgende week ook de musical van groep 8!!! Ik moet souffleren, spannend!!!!!

    Nou, veel plezier nog en leuk die foto's!!!

    We missen je wel in Papendrecht hoor, ik heb vorige week notabene in mijn eentje een film zitten kijken, weeeehhhhh!!! snik snik...
    Nou ja, ik overleef het wel!

    Dooooeeeiii! x Chris

  • 18 Juni 2005 - 14:07

    Tante Arja:

    Lieve Marlies, Er is in Nederland niets zo veranderlijk als het weer want het is nu volop zomer met temperaturen van ruim 25 graden. Puffen dus.
    Hier gaat alles zo z'n gangetje. Wij zijn afgelopen week nog naar de camping geweest, lekker gefietst dus ome Johan ziet poepiebruin.
    Maar ja we hebben niet de City of David en de tunnel van Hiskia gezien dus wat hebben we nou eigenlijk beleefd!!
    Fijn dat je zo ontzettend geniet want dat spat er zomaar vanaf in je verhalen. Nu op je werk nog even iets meer wennen en dan kom je echt niet meer terug. Maar daar zullen we maar niet op rekenen want dat is niet leuk. De tijd gaat inderdaad snel want Matthijs en Maud hebben vandaag al weer een 1/2 jaar verkering, dus zij zijn al bijna zo lang thuis. Met Jip gaat het wel goed op dit moment. Zij kruipt,staat en loopt langs en zegt pappa. Ze doet het gewoon erg goed. Een kleindochter om trots op te zijn. Over 2 weken wordt ze al 1 jaar. Ongelooflijk!!
    Marlies, ik ga weer stoppen. Leuk om je nieuwe verhaal weer te lezen en we bidden regelmatig voor je. Liefs van ome Jo en tante Ar.

  • 19 Juni 2005 - 10:09

    Pascal:

    Hey hey Marlies,

    Fijn dat je het erg naar je zin hebt. Uiteraard bedankt voor het zonnetje. Jofel dat het beter gaat met je werk. Erg belangrijk. As. do. geloof ik weer band, ik laat wel even weten hoe alles verloopt.

    GreetZ!

    Pascal.

  • 19 Juni 2005 - 17:20

    Matthijs En Maud:

    He Marlies,

    ik vind je persoonlijk een echte held, dat jij daar gewoon op je dooie akkertje door de tunnel van Hizkia bent geplonsd! We hadden gisteren een half jaar verkering, dus het is al weer een half jaar geleden dat wij zelf in Jeruzalem rondliepen. Dankzij jou stukjes komen de herinneringen weer boven. Ik ben nog steeds bezig met mijn project om in het zonnetje te komen, dus je moet nog even geduld hebben.
    Veel plezier ermee en niet teveel bij de Mac eten, shoarma of felafel is veeeel (met 4 e's ;-)) lekkerder!

  • 19 Juni 2005 - 18:31

    Willempie:

    Hoi Liesje,
    Gaaf te lezen dat je je zo op je plek voelt.
    Het is ook echt wel iets voor jou. Te gek dat je ons zo via de digitale snelweg mee laat genieten van je ervaringen.
    We missen je overgens wel heel erg, vooral elke donderdag. Jij ons ook toch ook wel een klein beetje, hoop ik.
    Dan bidden we natuurlijk altijd voor je.

    Gods zegene je,

    Willem-Jan en Ingrid

  • 19 Juni 2005 - 19:40

    Marc Coopman (België):

    Dag marlies,

    Ik heb zelf eigenlijk niets speciaal te melden. Teznij dat het hier tropisch warm is, toch uitzonderlijk in België ! Is het in Jeruzalem ook 30°C ? Tof de eerste foto's te mogen zien! Wie jij nu bnet op de foto, ik heb er het raden naar ... Ze zien er alvast fantastisch uit ! In elk geval, ik kijk al uit naar je volgend bericht !!!
    Groetjes , Marc

  • 19 Juni 2005 - 21:33

    Piets Bakker:

    Hoi Marlies,

    Leuk weer een mail van je te lezen. Ik kan me die Davidscity nog heel goed indenken. Heel byzonder, hè!
    Nou ja, dat werken is toch ook leuk? Lekker wassen en knuffelen; of hebben ze die leeftijd niet?
    We kijken uit naar je volgende mail.
    Lieve groeten van
    Piets.
    (Natuurlijk bidden we voor je) Dààààg!

  • 20 Juni 2005 - 08:59

    Martin, Patricia En Danique De Leeuw:

    Hoi Marlies,
    Wat leuk dat jij een site bijhoudt. K heb dit adres van Marco en Simone gekregen en kom regelmatig een bezoekje nemen. Erg goed dat je dit werk doet! Zo zouden er veel meer mensen moeten zijn! We hopen dat je het erg naar je zin hebt daar. Enne, wel terug komen hoor. Je (schoon)zussen, broers en paps en mams zullen je erg missen! Enne, leuk dat Ryan het zonnetje van de week was.....onze grote vriend!
    Dikke kus van ons uit Zevenbergschen Hoek: Martin, Patricia en Danique :)(www.daniquedeleeuw.dreumessite.nl)

  • 20 Juni 2005 - 11:34

    Peter Van Uden:

    Hoi Marlies,

    Goed te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet ervan.
    Hartelijke groet, Poeter

  • 20 Juni 2005 - 12:58

    N.Ribbers:

    Beste Marlies,

    Je verhaal gelezen. Fijn dat je ook veel gave dingen meemaakt. Ik hoop dat je bij het werk het ook echt naar je zin krijgt. Groetjes, je ds. en zijn vrouw.

  • 20 Juni 2005 - 16:20

    Marielle:

    Hoi Marliesje!
    Echt tof man die foto's! Ben blij dat je een positieve MAC-ervaring hebt meegemaakt (ha,ha). Ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt daar. Hier met mij ook alles goed. Heb een baan(tje) op de KBS voor donderdag en vrijdagochtend groep 3. Is in ieder geval een begin. Jammer dat jij niet kon blijven maar ja, scholen genoeg moet je maar denken!
    Volgende week gaan we waarschijnlijk met de meiden uit eten, hebben we diploma-uitreiking en vier ik m'n verjaardag. En daar ben jij allemaal niet bij! (snik, snik) Maar gelukkig weet ik dat jij het daar prima naar je zin hebt (dankzij die goeie MAC...) Nou, het was weer supertof om wat van je te horen en tot de volgende keer maar weer!!

    Liefs van Marielle

  • 20 Juni 2005 - 20:20

    Wil Weeda:

    Hey Marlies
    Je bent maar een echte bofkont dat je in het speciale land van God mag rondlopen. Nooit geweten dat je komkommers op je ogen moet leggen. Ik eet ze gewoon op. Maar, weer wat geleerd. Nou, ik zou zeggen geniet van alle dingen, maar dat doe je wel als ik zo je berichtjes lees.

    Dag Marlies de mazzel (en liefs) Wil

  • 21 Juni 2005 - 17:40

    Bokje:

    Hoi Schaaaapie (met vier a's),

    Levensgevaarlijk is het grazen van schaapjes in de grazige weiden van een andere landman. We weten er alles van. Twee van onze aanvallige hennetjes zijn ook zomaar pardoes verliefd geworden op een uitlands haantje. Natuurlijk, je komt als ouders zo nog wel eens ergens, maar wat als er straks kleinkuikentjes uit de broedstoof komen? Dat wordt dan wel een heel gescharrel om voldoende halve eitjes en lege dopjes bij elkaar te sparen om op vleugels te kunnen gaan. Dan er telkens maar op de fiets op af? Of, nou ja, we hebben ook nog een kano. Maar het tijdsbeslag zal dan wel zo fors zijn dat we nooit aan de binnenkant van dit leven alle donsjes zullen hebben aanschouwd. Nou, we wachten het maar af. Volgens mij ben jij veel te verstandig om je papsie en mamsie kippenvel te bezorgen.

    Trouwens, ik wil het toch even hebben met jou over je taalgebruik. Poepie voor een klein opdondertje vind ik veel te ver gaan. Hij beheerst uiteraard nog niet alle functies, maar toch. Weliswaar begrijpt hij het nu nog niet allemaal zo, maar er komt een andere tijd. En dan is het voor jouw te laat. Misschien noemt hij jou dan wel besje...

    Wij zijn nu ook lid van de club. Met moederdag hebben ze een hele goede indruk gemaakt. Er werden toen rozen uitgedeeld. Dus we dachten, vooruit, laten we de overstap maar wagen. Vol verwachting spoedde ik me daarom natuurlijk zondag jl. in alle vroegte naar de Elim, hoogst nieuwsgierig naar wat wij mannen op vaderdag aangeboden zouden krijgen. Niets, helemaal niets was er! Er was zelfs niet aan gedacht! De mannen van alleen maar de kerkenraad waren genoegzaam voor een blijk van waardering en beschikten over meer dan genoeg inleving ten aanzien van moederdag, maar reken maar niet dat er ook maar één vrouw uit de hele kerkgemeenschap dat op de mannendag beantwoordde. Het heeft me diep ontroerd - de moederdag- en diep geschokt - de vaderdag- tegelijkertijd. Ik begrijp nu ook veel beter waarom van Paulus de zusters in de gemeente hun mond moeten houden.

    Schaaaapie, ik sluit af. teveel emotie.

    Wij houden veel van jou.



    Bokje

  • 22 Juni 2005 - 11:54

    Vera:

    Hey marliessie

    Vet kick ik sta gewoon ook in het zonnetje ik hoef niet eens moeite te doen door allerlei slijmmailtjes en rare dingen op te sturen :P wiehoe.

    De foto's zijn cool, je hebt het wel naar je zin :)

    Succes met werken en veel plezier daar !!!

    x Vera

  • 22 Juni 2005 - 17:04

    Remco, Daniëlle, Noa En Ticho:

    Ha die Marlies!

    Hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat. Geniet overal van, dan is het nu een fijne ervaring en wordt het later een prachtige
    herinnering!
    Groetjes van ons.

  • 23 Juni 2005 - 08:54

    Schaaaapie:

    geacht bokje, na veel ontcijferen ben ik er toch achter wie je bent!! ahhahhahahaha nou veel succes hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 61830

Voorgaande reizen:

01 Juni 2005 - 02 Juni 2005

Op avontuur!

Landen bezocht: