de olifant, de krokodil, de tijger en de leeuw.... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu de olifant, de krokodil, de tijger en de leeuw.... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

de olifant, de krokodil, de tijger en de leeuw....

Door: schaaaapie

Blijf op de hoogte en volg

23 Juni 2005 | Israel, Jeruzalem

Manish mah? (hoe gaat het) Hier is het zo geweldig! Ik kan er gewoon nog steeds niet over uit! Weer een week vol gebeurtenissen. En meestal zijn het leuke dingen, dus dat is fijn!! (en vooral goed)
Vorige week vrijdag en zaterdag heb ik weer heerlijk twee vrije dagen gehad. Daar geniet ik echt zo ontzettend van. We maken dan ook altijd plannen die we uit gaan voeren op vrijdag. Afgelopen vrijdag zijn we naar de oude stad geweest. Ik heb twee sjaals gekocht, en natuurlijk afgedongen haha! Het is zo leuk om op de sjoek rond te lopen, soms word je wel echt gek van al die verkopers die je in hun winkeltje willen lokken. Lize en ik hebben er maar een melige boel van gemaakt door steeds hele foute antwoorden te geven (Verkoper: where are you from?? Lize: 'Pakistan' hahaha) En 's avonds hebben we natuurlijk weer een heerlijke sjabbatsmaaltijd gehad. Wat ook altijd fijn is dat we daarna met en voor elkaar gaan bidden en we zingen ook altijd nog! Echt tof.
's Zaterdags gaan we naar de kerk. Ik ga naar een baptist church vlakbij ons huis. Wel een fijne gemeente waar ook heel veel Nederlanders zitten.

Werken
Gelukkig krijg ik het steeds meer naar mijn zin op mijn werk. Ik was nu twee meisjes al helemaal alleen, waarvan een meisje echt heel erg gehandicapt is. Zij ligt ook aan een beademingsmachine. Van de week was het nog wel even spannend, want ik was haar aan het douchen en opeens schoot haar buisje los vanuit haar keel. Ik schrok me rot, de vorige dag was dat ook gebeurt en toen was er iemand bij. Dus ik wist wel wat ik moest doen. Ik pakte snel de handmatige beademingsmachine en begon te pompen. Bij mij stond een nieuwe vrijwilligster die ik moest inwerken en zij heeft toen snel een zuster gehaald. Meeeeen, ik schrok me echt rot! Maar gelukkig ging het allemaal goed. Verder heb ik heel leuk contact met de duitse vrijwilligers op mijn afdeling. De meeste zijn ook christen dus dat is wel tof. Vandaag heb ik mijn eerste middagdienst, dan werk ik van 3-11, dus ik ben vanmorgen (donderdag) lekker vrij! Maar ik heb hard gewerkt want ik moest ons terras (jaja we hebben een heel groot terras) schoonmaken!

Zoo
Afgelopen maandag ben ik met mijn werk (collega's) naar de biblical zoo in Jeruzalem geweest. Ik ben samen met een oud baanbreekster geweest, die hier nu voor zes maanden zit. Een hele gezellige meid waar ik goed mee kan opschieten. De dierentuin was echt super mooi! Is ook wel tof dat bij bijna elk dier een bijbeltekst staat waar het dier in voorkomen. Ik had natuurlijk ook weer een hele domme actie! We zaten net even en ik dronk wat uit mijn flesje. Ik zette mijn flesje even tussen mijn benen met als gevolg dat hij omkieperde en je raad het al, net de verkeerde kant op zodat het net leek of ik in mijn broek had geplast………fijn hoor!! Maar we hebben er hard om gelachen! Daarna zijn we nog met wat joodse meisjes door de zoo gelopen en ook weer eruit (echt nog drie kwartier gelopen voordat we eindelijk bij de bus waren aaaaaaaaaaaaah) Het was echt een gezellig middagje, ik was denk pas negen uur thuis of zo!

Excursie
Afgelopen dinsdag zijn we weer op excursie gegaan. We zijn met de bus naar Shilo geweest, een joodse nederzetting. Daar heeft ongeveer 300 jaar de tabernakel en de ark gestaan (zie 1 samuel 3). Het is daar ook prachtig! Heerlijk rustig in vergelijking met de drukke stad Jeruzalem. Wat ik eigenlijk zo mooi vind is dat de berg waar de tabernakel op heeft gestaan veel lager is dan de omringende bergen, het is ook eigenlijk een soort aparte berg, loopt niet over in andere bergen. En wat ik dan zo bijzonder vind is dat God zo tussen de mensen wil zijn. Bij andere godsdiensten is het belangrijk dat je offert op de hoogste berg, maar God wil juist tussen de mensen zijn, dus het hoeft niet perse de hoogste berg te zijn (geldt ook voor de tempelberg).

In huis is de sfeer nog steeds erg goed. We hebben het erg gezellig met elkaar. Jammer genoeg voelt Petra zich niet zo goed, is een beetje ziek!

Lize en ik hebben ook een fanclub opgericht voor Carla Pols, jullie allen vast welbekend. Carla is een dichteres en heeft de bundel een zucht van verlichting geschreven. We worden echt zo geraakt door haar gedichten, dus hebben we besloten dat we een fanclub oprichten. Voel jij je misschien ook geroepen om hier lid van te worden kan je ons natuurlijk altijd mailen op het welbekende schaaaapie adres of je kan op deze site een berichtje achterlaten!

Ik wil jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle leuke en lieve berichtjes die jullie op deze site achterlaten! Vind ik echt tof! Toda (bedankt). Oh Marielle, tof dat je een klein baantje hebt op kbs! Beter man! En doe iedereen de groeten als jullie uit eten gaan, en vergeet Jan Stapel niet natuurlijk hahhaha!!

En dan het hoogtepunt van de week, het zonnetje van de week is geworden……………………………ik moet echt even goed nadenken…………………………………………………………………………………………………………………………………Ariette den Dekker. Omdat ze de beste zus is die je je ooit kan voorstellen. Gewoon omdat ze zo lief en schattig en poepig en poppig is (uche)! Nee jet, you are the best!!

Nou beste mensen, burgers en buitenlui, dit was het weer voor deze week. Ik hoop dat jullie allemaal een goede week hebben. En tot de volgende keer maar weer!

Shalom, Marlies

  • 23 Juni 2005 - 09:40

    Eelco:

    Hey ik hier?
    Voor deze keer zal ik hier ook eens een berichtje typen (als eerste, ik voel me zeer vereerd) i.p.v. een directe mail. Hey ik vind het echt supercool dat je het zo naar je zin hebt!!
    Be blessed and stay Tuned!!

  • 23 Juni 2005 - 09:43

    Laura:

    hai Marlies,

    Wat gaaf om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar in Israel. We missen je hier wel erg hoor!! Morgen gaan we met Gideon een strandwandeling maken. Jammer dat je dr niet bij kan zijn, maar we zullen je dr uitgebreid over vertellen, haha!! Ik wens je echt heel veel sterkte en succes. Geniet ervan!!
    Dikke knuffel,
    Laura

  • 23 Juni 2005 - 09:58

    Debbie:

    He Marlies!!
    Ik heb je net een lange mail gestuurd, maar via hier wil ik ook wat van me laten horen. Ik zag dat Eelco met voor was. Is mis je wel hoor! Lekker koehandelen enzo. Dat doen we nu niet meer. Dus als je terug komt.... kom je maar lekker langs om alles te vertellen en foto's te laten zien. Maar ja, dat duur nog 2 maanden. Even geduld.
    Liefs Debbie

  • 23 Juni 2005 - 13:15

    Irene:

    Bonjour Marlies,
    Ja, een Israelische dierentuin is weer eens wat anders dan een simpel Gideon-schaap! Ben je nog met de tijger op de foto geweest?? :P
    Het is echt cool dat je het zo naar je zin hebt, het spettert er gewoon van af in je verhalen. Het is inderdaad jammer dat je niet bij de strandwandeling bent, maar dat doen we volgend jaar gewoon nog een keertje over als je er weer bent!!! :D
    Wat grappig dat er zoveel Hollanders in die kerk daar zitten, is ons land in Israel dan zo goed vertegenwoordigd?
    Nou Marliesje, nog veel succes en tot over 2 maanden,
    Irene

  • 23 Juni 2005 - 14:46

    Matthijs:

    Klinkt weer heerlijk goed allemaal. De Zoo is idd erg mooi. En waarschijnlijk is het hier en Israël even warm, ik slaap in een kamer van 28 graden. Morgen is weer mijn wekelijkse excursie. Deze keer ga ik naar Groningen. In Groningen staat de Martinitoren, echt vet. En het liefste meisje van de wereld woont er, daar ga ik ook kijken als ik er ben. Het is echt tof om de mensen in het Noorden zo wat beter te leren kennen. En te lopen op plekken waar Bonifatius jaren geleden heeft gelopen. Ik ben echt blij dat ik deze mogelijkheid heb gekregen.
    Ok, genoeg gekheid, ik probeer gewoon mijn jaloezie te verbergen.
    Oh ja, Marlies. Ik verwacht wel wat meer foto's dan vier per maand.
    Groeten uit Mededland.

  • 23 Juni 2005 - 17:18

    Maud:

    Hee Marliesje,

    Wat een belevenissen weer zeg. Het is goed om te horen dat alles goed gaat. Knap hoor dat je nu al mensen alleen kan wassen. Ik durfde dat na 3 weken echt nog niet. Maar ik ben dan ook helemaal niet geschikt om met gehandicapten te werken. Misschien heb jij er meer gevoel voor.
    Ik vond de dierentuin ook erg leuk. Vooral de ark. Is het trouwens nog een beetje te doen met de warmte? Op het moment is het in Nederland 30 graden, erg lekker als je op kantoor mag werken.

    Heel veel plezier verder!!

    Maud

  • 23 Juni 2005 - 21:16

    Ma:

    Even een klein berichtje van je moeder moederziel alleen.
    Het iserg leuk om je je berichten te lezen,ik zou zo wel willen afreizen, maarja dat gaaat nu eenmaal niet. Het is vooral goooed en fijn dat het zo goed met je gaat.Kijk maar weer uit naar de brievenbus liefs ma

  • 24 Juni 2005 - 07:50

    Jetje:

    joepie!!! HAD eigenlijk ook wel verwacht dat ik nog eens het zonnetje van de week zou worden... ben ook zo´n schatje.... maar goed, ik ben nu ook niet meer in m´n eentje, wellicht heeft je dat overgehaald mij te nomineren. nou leuk je net aan de phone te hebben gehad zeg. je klinkt super enthousiast en ik ben heeeeeel trots op je.
    goed weekend, love you. knuffel van remi, mij en...

  • 24 Juni 2005 - 10:52

    Christine:

    Hey Marliesjepiesje,

    Het klinkt steeds leuker, je verhalen!

    Nou, ik mail je wel even, anders wordt het zo'n lang verhaal!

    x Chris

  • 25 Juni 2005 - 21:11

    Arie En Margreet:

    Hoi Marlies, hebben je kaart ontvangen, heel leuk. Vonden het leuk om van je belevnissen mee te genieten. Gods zegen en bescherming.
    "oom"Arie wn Margreet

  • 27 Juni 2005 - 07:30

    Tante Arja:

    Lieve (opnieuw tante wordende) Marlies,
    Heel leuk dat je Ariette plus... het zonnetje gemaakt hebt. Alleen jammer dat je daarvoor zwanger moet worden want dan kom ik nooit meer aan de beurt. Nee hoor, alle gekheid op een stokje, wij vonden het ook een tof bericht. En tegen de tijd dat het buikje gaat groeien ben jij weer thuis.
    Fijn, Marlies, dat het zo goed gaat en dat het ook op je werk steeds beter gaat. Misschien makkelijk als je straks geen baan in het onderwijs kan vinden, ga je gewoon de zorg in.
    Ik geniet van je berichten en je verhalen. En ben nog steeds jaloers.
    Gisteravond zijn je ouders hier geweest en om het gemis om jou iets te verminderen is Christine om 9 uur naar huis gekomen.
    Alles gaat z'n gangetje hier en langzamerhand komen de vakanties eraan.
    Zondag is Jip jarig, dat zal een groot feest zijn. En ook reden tot dankbaarheid, want wij hadden niet gedacht dat ze dit zou halen,en zeker niet dat het zo,n levenslustig meisje zou worden.
    Nu ga ik de vlag uithangen want er is een prinsesje geboren bij Maxima en Alexander. Alom dankbaarheid dus, een gezonde dochter.
    Lieve Marlies, de hartelijke groeten, ook van ome Johan, uit een zonnig Papendrecht.
    tante Ar(ja).

  • 28 Juni 2005 - 06:13

    Tante Arja,:

    Ook nog bedankt voor de kaart. Heel leuk.

  • 28 Juni 2005 - 18:07

    Marc Coopman:

    Dag Marlies,

    Fijn dat ik via webmail melding krijg als je een nieuw berichtje geschreven hebt! Steeds spannend om zo direct je belevenissen te lezen ! Net zo leuk als de artikels die Jetteke van Wijk schrijft in De Standaard (Vlaamse krant).
    Geniet nog intens van je unieke ervaring !

    Groetjes,
    Marc

  • 28 Juni 2005 - 19:34

    Je Leukste Broer En Schoonzus:

    He marliessie,

    alles wel daaro? Laten we het hopen he... Valt mee dat je zomaar nog weg mocht uit die zoo, hadden ze niet herkend dat je eigenlijk een aap bent.. (nu wordt ik zeker niet het zonnetje meer..;)
    Maarrre, ik ga vrijdag beginnen in mijn nieuwe baan. Best wel spannend hoor, maar ook leuk.. We hebben ook een andere auto gekocht, een Renault Scenic uit 1999. Hij is donkerblauw en erg mooi vinden wij. Nou doei liesje en tot horens... PS nog bedankt voor de leuke kaart. Wouter

  • 29 Juni 2005 - 06:34

    Mistry Guest:

    Hoi,
    Ik durf het haast niet te vertellen, maar ik ben er net achtergekomen dat je ook hele toffe foto's op je site hebt staan,
    Tof!!

    Hey groetjes,

    me.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 61880

Voorgaande reizen:

01 Juni 2005 - 02 Juni 2005

Op avontuur!

Landen bezocht: