modder, ijsjes en andere avonturen - Reisverslag uit Poona, India van schaaaapie - WaarBenJij.nu modder, ijsjes en andere avonturen - Reisverslag uit Poona, India van schaaaapie - WaarBenJij.nu

modder, ijsjes en andere avonturen

Door: Marlies

31 Juli 2008 | India, Poona

Weer even een update vanuit het inmiddels weer zonnige India. Het heeft een aantal dagen flink geregend..echt heel hard! Wegen lopen dan onder, in Mumbai staat dan 30 centimeter water, en hier in Pune staan er grote plassen op de weg en is het overal modderig.

Er is weer een hoop gebeurd sinds de laatste keer dat ik op deze site heb geschreven. Het lijkt wel alsof ik hier al maanden ben, terwijl ik twee weken geleden gewoon nog voor de klas in Nederland stond. Ik voel me hier echt wel thuis.

Het werk in House of Hope is zo enorm tof. Er wonen 6 meisjes en 6 jongens in House of Hope. DIt is trouwens gewoon een appartement middenin een Moslimwijk. Er zijn twee vrouwen die daar standaard wonen en dan zijn er nog een aantal vrouwen die komen helpen en de biblestudy verzorgen. Wat ik zo enorm mooi vind is dat wanneer je alleen maar de naam van Jezus zegt of in een bijbelverhaal naar voren komt, de kinderen helemaal gaan stralen. Ik vind dat zo geweldig om te zien gewoon. De kinderen die in House of Hope wonen, zijn bijna allemaal met HIV besmet en komen van de straat. Zo heb je bijvoorbeeld Sahara. Zij is vier jaar, ziet eruit alsof ze 2,5 is (net zo groot als Jefta) en eet alleen maar Chapati (soort pannenkoek) Zij is gevonden bij een tempel, ze zat daar te bedelen. Nu lacht ze weer wanneer je dr lekker aan het kietelen bent. Dan heb je Prasanna, een jongetje dat zulke ondeugende ogen heeft en die later zeker acteur moet worden! ER is van de week ook een nieuw meisje gekomen van 2,5, samen met haar moeder. Ze zijn nu nog erg aan het wennen. De moeder zal waarschijnlijk werk krijgen in de fabriek van Frank. Voor meer verhalen over de kinderen kan je ook kijken op hun site.

Afgelopen zaterdag zijn we een ijsje gaan eten met de kinderen. In Nederland is dat eigenlijk heel normaal voor een kind. Niet heel bijzonder. Maar hier in India, is een ijsje is geweldigs. Zeker voord e kinderen in HOH. Ze trokken dan ook gelijk allemaal hun meest nette kleren aan en daar gingen we met zn allen. De berg af, naar een klein winkeltje met een grote vrieskist (met vliegen) met een soort ijs daarin. De kinderen hebben heerlijk gesmuld. Zo gaaf om te zien dat ze blij zijn met zoiets heel kleins.

Onze dag ziet er trouwens als volgt uit:
8:00-12:15 HOuse of Hope
16:30-19:00 House of Hope
In de tussentijd gaan we weer terug naar huis met de rikshaw.
Trouwens enorm bizar wat je allemaal langs de weg ziet. Aan de linkerkant staat een groentekraampje 50 meter verder moet je stoppen met de rikshaw, want er loopt een kudde geiten of waterbuufalo's op de weg en dus kan je er niet door. Weer 100 meter verder staat een suzuki alto als leswagen langs de kant van de weg en aan de overkant staan al daaaaaagen een vrachtwagen zonder band. Recht tegenover een winkel met heerlijk fruit zitten mensen afval te sorteren. Mensen die gewoon langs de kant van de weg zitten te plassen is ook geen uitzondering. En dan nog het chaotische verkeer, maar daar heb ik de vorige keer al over geschreven!

Op zondag zijn we meestal vrij. Afgelopen zondag zijn we naar twee markten geweest. Een vlees/groente/vis alias stinkmarkt. En een soort van tweedehands markt. (Nicole had namelijk de verkeerde markt tegen ons gezegd) We wilden namelijk naar een leuke kledingmarkt. Komen we aan, blijken ze daar alleen maar oud ijzer en gereedschap te hebben. Hahahaha. Uiteindelijk zijn we bij de goede markt toch nog terecht gekomen.
Zondag hebben we ook een tempel bezocht op een berg. Prachtig uitzicht over de stad, jammer genoeg regende het hard en werd het mistig waardoor je niet alles kon zien.

Het is moeilijk om met woorden te beschrijven wat voor land India is. Het is namelijk al bijzonder dat ik dit bericht geschreven heb, zonder dat de electriciteit niet al drie keer is uitgevallen. DUs hopelijk blijft het nog even aan voordat ik dit bericht af heb!

Ja het zonnetje van de week is wel weer een leuke om er in te brengen!

het zonnetje van deze week is:

PASCAL

omdat hij mijn zonnetje is (hihi)

Tot snel!

liefs Marlies

• 31 Juli 2008 - 09:10

Matthijs:

Joehoe eindelijk eens eerste. Klinkt avontuurlijk Marlies. Toppie.

• 31 Juli 2008 - 15:00

Joy:

hallo marlies, even een bericht van joy ik ben vandaag met ryan en oma wezen zwemmen ik hou van jou en ik mis je .
    een dikke kus van joy

• 31 Juli 2008 - 15:05

Ma :

hallo lieve marlies,wat een belevenissen heb je al weer meegemaakt, het is tof om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.kun je gewoon rond lopen als westers meisje? ik blijf je volgen liefs ma

• 01 Augustus 2008 - 08:32

Marlies:

nou ja rondlopen als westers meisje...je wordt wel steeds aangestaard. Bizar! Soms komt dezelfde motor drie keer voorbij gereden...als je een minderwaardigheidscomplex hebt moet je hier zeker naar toe komen, je bent er gelijk vanaf!

We proberen in ieder geval zo wijd mogelijke kleren aan te trekken!

is pa alweer terug?

hoi Joy! Was het zwemmen leuk? ik hou ook van jou en van Ryan en Jefta en Ilai en ik mis jullie heeeeeel erg! Dikke kus van Marlies voor jou!

• 01 Augustus 2008 - 08:41

Leon:

jeetje Marlies wat een verhalen....zal wel enorme ervaring zijn. had je nog een smsje gestuurd maar kreeg een week laten een "mislukt" bericht...haha
    Nou ben heel erg benieuwt naar je fotos...
    Superfijn dat je het zo enorm naar je zin hebt!

groetjes Leon

• 01 Augustus 2008 - 09:04

Ma :

Nee pa is nog niet terug, hij vliegt vandaag door naar peru, a,s woensdag komt hij weer terug. vandaag (1 aug)Is hij 40 jaar bij unilever raar eigenlijk dat hij nu niet thuis is. vanavond komt Ryan logeren en maandag Joy.nou leiverd tot horens maar weer

• 01 Augustus 2008 - 10:00

Pascal:

Hoi lieverd!

Het zijn bijzondere en grappige verhalen om te lezen. Ik ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt.

YES!! Ik ben het zonnetje van de week!!

Kus.

Pascal.

• 01 Augustus 2008 - 10:24

Arina:

Hoi Marlies!
    Leuk om al die indrukwekkende verhalen te lezen. Wat een andere wereld zeg! Veel plezier en geniet ervan. Ik volg je via je weblog. Groetjes Arina

• 01 Augustus 2008 - 10:45

Monica:

Hey Marlies,

Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt allemaal! Een hoop mee gemaakt al zo te lezen.

Heel veel plezier nog!

Heel veel plezier nog!
    Liefs Monica

• 01 Augustus 2008 - 14:25

Robert:

He hoe kun je in aamerking komen voor zonnetje van de week??? :p

Suupermooie verhalen en sommige dingen erg herkenbaar. Geniet ervan en hopelijk tot over een dag of 10 in Delhi! :)

(p.s. let goed op je tas..*kuch*)

• 01 Augustus 2008 - 16:43

Pa:

Hoi Marlies,
    Ik zit hier in New York en heb een paar uur tijd voor ik naar Peru vlieg. Leuk om je verhaal te lezen. Wat is de wereld tegenwoordig toch klein he. Ik kom as woensdag weer naar huis. Ik ben blij dat je het naar je zin hebt daar, maar wees voorzichtig he (een bezorgde vader!)
    Doe de groeten aan Frank en Nicol en kids.
    En geniet van je omgeving en de kinderen!!
    Liefs Pa

• 02 Augustus 2008 - 08:39

Andere Leon ;):

Hey Marlies!!

Leuk bericht! haha bizar land he? Het gekke is dat je dr wel snel aan went.
    Hoe ga je drmee omdat het best een mannencultuur is?

Ik hoorde dat we met z'n 4en naar Agra gaan, leuk!!! :)

Rob en ik gaan eerst nog ff buurten in Kashmir :D en dan zijn we wss maandag 10 aug in Agra. We spreken elkaar!

Namaste!

• 03 Augustus 2008 - 08:57

Marlies:

Echt tof dat jullie zoveel berichtjes schrijven. We zitten nu in ieder geval al drie dagen zonder water en dat gaat waarschijnlijk nog wel ff duren. Beetje jammer. Nu besef je pas hoe vaak je water nodig hebt. Douchen kunnen we gelukkig wel bij een aantal Nederlandse jongens in de buurt.

Hey leon, ja tof he lekker ff chillen in Agra haha. Schijnt dat de beste tijd om er heen te gaan met zonsopgang of ondergang is. Lekker romantisch hahahahahahha!

alle mensen die deze week op vakantie gaan: have fun! en de rest...geniet nog even van Nederland. Wat voor weer is het trouwens daar?

liefs Marlies

• 03 Augustus 2008 - 11:48

Simone:

He Marlies,

Leuk hoor om te lezen hoe het daar gaat met jou en al je belevenissen in India.
    Je krijgt de groeten van Ryan en ik moest vertellen dat hij gisteren 11 km op zijn eigen fiets heeft gefiets met oma en de grote kerk heeft beklommen en daar vandaan goed je huisje kon zien.
    Nou veel goede dingen daar nog toegewenst geniet er nog even van en fijn om te zien dat het zonnetje van de week er weer is en dat je mannetje hem is deze week. Nou groetjes van marco en de kids en tot horens. Liefs Simone

• 03 Augustus 2008 - 13:12

Piets Bakker:

Lieve Marlies,

Wat een herkenbare verhalen. Wat een land, hè! Fijn dat je zo geniet
    in HOH. Knuffel voor iedereen. Doei!

• 03 Augustus 2008 - 13:25

Wil En Bert:

Fijn om te lezen dat je weer beter bent. Ook fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.

Groeten van Wil en Bert.

• 04 Augustus 2008 - 05:03

Tante Arja:

Hallo Marlies,
    Nou het water wat jullie daar tekort komen hebben wij hier genoeg. Het valt soms met bakken uit de hemel. Wij hebben gisteren gebarbecue, nou dan weet je het wel, dan regent het. Maar de temperatuur is prima nu zo'n 20 tot 24 graden. Lekker!! En het zonnetje schijnt ook nog wel regelmatig hoor. Verder heel leuk om je verhalen te lezen. En... Pascal doet het goed hoor alleen in z'n eentje, daar kun je trots op wezen.
    Liefs, ook van ome Johan, tante Ar.

• 04 Augustus 2008 - 17:18

Annette:

Hoi Marlies, via je moeder je site gekregen. Erg leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik vind het fantastisch dat je dit allemaal doet. Heel veel plezier nog.
    Groetjes, Annette (Kalmoesdreef 10)

• 04 Augustus 2008 - 17:19

Joy:

hallo tante marlies, ik mag vannacht bij oma slapen duurt het nog lang voor je thuis komt?
    Wij gaan volgende week op vakantie doei dikke kus van Joy