Tot volgend jaar in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu Tot volgend jaar in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

Tot volgend jaar in Jeruzalem

Door: schaaaapie

Blijf op de hoogte en volg

11 Augustus 2005 | Israel, Jeruzalem

Bokertov erevtov! Hoe is het daar? Regent het nog steeds in Nederland? Hier in Israel heeft het van de week zelfs ook even geregend. Nou ja geregend…. Drie druppels en toen was het over. Het is hier gewoon nog steeds lekker warm, ongeveer 30-35 graden! Beter hoor! Als ik straks terug kom ben ik gewoon poepiebruin terwijl jullie nog spierwit zijn. Ik heb wel medelijden met jullie hoor!
Hoe is/was flevo? Waren er een beetje goede bands of viel het wel tegen. Qua line up vond ik het dit jaar nog al tegenvallen dus de bands heb ik denk ik niet zo gemist. Maar natuurlijk wel de geweldige flevosfeer. Heerlijk relaxed voor je tentje zitten, voor het hoofdpodium op het gras liggen (als het niet regent) en de auto uit de stront duwen (he Vera!!) I hope you have fun!

Deze week heb ik weer een hoop leuke dingen gedaan. Allereerst heb ik weer heerlijk gewerkt. Ik heb het nu zo naar mijn zin op mijn werk. Elke dag als ik weer naar huis ga, wil ik langer blijven. Iedereen van mijn werk vraagt ook of ik langer wil blijven. Maar ja ik heb nu eenmaal de keuze gemaakt… Ik denk dat het op zich wel goed is, maar ik zie er tegen op om naar huis te gaan. Echt vreemd dat ik dit zeg, dat had ik drie maanden geleden niet gedacht. Ik zag er toen echt tegenop om naar Israel te gaan, drie maanden weg van huis pffff. Ik heb het hier gewoon zo naar mijn zin en het is gewoon een heel speciaal land. Als je hier eenmaal geweest bent moet je hier gewoon weer terugkomen! Dus dat neem ik mezelf voor…. I'll come back!
Deze week waren er twee nieuwe vrijwilligsters uit Duitsland op onze afdeling. Ik moest ze inwerken, dus dat was wel leuk. Echt grappig om te zien dat ze eigenlijk precies hetzelfde hadden als wat ik had in het begin. Ik vond het echt vreselijk om naar mijn werk te gaan toen ik nog maar net begonnen was, maar nu vind ik het echt superleuk! Aanstaande zondag ga ik met een meisje van mijn afdeling (die daar dus woont) naar de stad. Gaan we gezellig winkelen na mijn werktijd. Heb ik echt veel zin in.

Afgelopen vrijdag zijn Lize, Marianne en ik de oude stad ingegaan op jacht naar souvenirs. Echt geweldig! Je moet dus afdingen op de sjoek en dat is echt een hele ervaring. Gelukkig hadden we ook al wat ervaring anders waren we echt een hoop geld meer kwijt geweest haha! Al die mensen die jou in hun winkeltje willen hebben, soms word je er echt gek van. "Prachtig allemachtig tachtig, kijken kijken niet kopen… hoe gaat het met jou", dat zijn een aantal zinnen waar je regelmatig mee om je oren wordt geslagen.

Dinsdag hadden we weer onze excursiedag. We zijn begonnen met de chagallramen in het Hadassah ziekenhuis. In de synagoge van het ziekenhuis zijn gebrandschilderde ramen van Marc Chagall. En het zijn geen replica's maar de echte! De ramen stellen de zegeningen van Jacob aan zijn zonen voor. Elk raam staat voor een zoon. Door middel van de engelse uitleg die we erbij kregen kon ik de voorstelling goed begrijpen. Chagall schildert best wel abstract, dus soms is het moeilijk om er iets in te zien.
Vervolgens zijn we vanaf het Hadassah ziekenhuis naar beneden gelopen naar Ein Kerem. Dit is een klein dorpje wat eigenlijk nog bij Jeruzalem hoort. Ein Kerem ligt ook vlak bij de werkplaats waar ik werk. We hebben daar een bezoek gebracht aan een soort bijbelsmuseum. Ze hebben daar allerlei voorwerpen vanuit de tijd van de bijbel. Een offeraltaar, een wijnpers, een dorsvloer, en zelfs een graf waarin we zelfs nog even in hebben gelegen. Heel bizar haha. Het was ook echt weer worstelen om eruit te komen, hilariteit ten top!
Toen we weer thuis kwamen hebben we een bijbelstudie gedaan over de woestijn. Dit in verband met het feit dat we volgende week drie dagen naar de negevwoestijn gaan. Het was echt een hele mooie bijbelstudie. God komt ons opzoeken wanneer wij in de woestijn zitten. Al heb je dus een woestijnperiode in je leven, God is erbij en Hij geeft en is een deur van hoop. Ik vond het een hele duidelijke en vooral mooie studie.

Jammer genoeg heb ik weer behoorlijk last van mijn rug en been. De pijnstillers die de dokter had voorgeschreven zijn op en ik merk echt het verschil. Vandaag (woensdag, jom reveן) ben ik voor het eerst naar de fysiotherapeute op mijn werkplek geweest. Zij heeft me wat extra oefeningen gegeven. Aanstaande zondag moet ik weer naar haar toe om te kijken hoe het gaat. Waarschijnlijk krijg ik nog wel de pijnstillers die de dokter had voorgeschreven anders wordt het echt nog moeilijk als we naar de woestijn gaan! Keep praying please!

Spanning stijgt, voelen jullie het ook………….ja hoor daar is tie weer……. Het zonnetje van de week!!! Wie zou het deze week weer zijn………………..tromgeroffel…………………Carla Pols!!!! Gewoon voor de geweldig inspirerende gedichten die ze schrijft. Dat brengt ons echt een zucht van verlichting!! Carla, bedankt meid!

Over drie weken ben ik nu al weer thuis snik snik snik snik snik snik snik snik snik snotter snik!

Ik sluit af, tot ziens, au revoir, auf wiedersehen, lihiteraot!
Marlies

  • 11 Augustus 2005 - 06:50

    Simone:

    He die Marlies,

    Voor jou nadert het afscheid voor ons nadert je terugkomst en daar kijken we erg naar uit wij missen je toch best erg.
    Maar ik begrijp goed dat je er niet echt naar uitkijkt want wat moet je doen in nederland. Nou wij gaan die twee weken daarna op vakantie dan kom je gezellig maar met mijn autootje op bezoek en blijf je lekker een nachtje slapen dus misschien maakt dit het naar huis komen een stuk aantrekkelijker???
    Die Ryan blijft vragen of het nou al bijna zover is dat we je bij het vliegtuig op gaan halen.
    Wat leuk dat je het nu zo naar je zin hebt op je werk zo zie je maar!
    Nou we hopen dat het fysio een beetje bij je helpt en dat de woestijn een geweldige belevenis wordt.
    We denken aan je en hopen dat het snel beter gaat.

    Veel liefs en een hele dikke kus!!

  • 11 Augustus 2005 - 06:52

    Marlies:

    jeeeeeeeeeeeeeeh en het is simone weer gelukt!! ik ben trots op je!! Dikke kus aan ryan en joy en natuurlijk ook aan mijn lieve broertje marco!

  • 11 Augustus 2005 - 07:27

    Esther:

    he marlies!!!
    fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt, ik hoop dat de fysiotherapie een beetje mag helpen voor je rug, maar ik zal voor je blijven bidden!!! ik ga nu zo naar flevo! kheb er zin in dus kga gauw nog effe verder met inpakken!!! nog veel plezier de laatste weekjes en sterkte met je rug!!!
    liefs esther

  • 11 Augustus 2005 - 08:55

    Marc C.:

    Dag Marlies,

    Ik ken één persoon die naar Israël geweest is en net als jou gaat hij er zeker nog eens terug. Ik had gehoopt om door jouw dagboek te ontdekken wat Israël zo speciaal maakt. Ja het is blijkbaar een uniek gevoel dat je zelf dient te ervaren en gewoon niet onder woorden te brengen is !
    Je gezondheid, daar duimen we allen voor, het zal wel beteren !
    En ja, het weer in België is maar somber. Dus geniet er nog maar van !

    Groeten,
    marc

  • 11 Augustus 2005 - 11:57

    Bettina:

    Lieve Marlies, joepie voor ons dat je over drie weken al weer bijna thuis komt!!! Alleen zijn wij dan net op vakantie, balllluh!!!!
    Hier in dit koude kikkerland is het net twee dagen droog maar vanochtend al weer een minibui'tje.... snif snif.
    Het is wel een gek idee dat je straks weer 'gewoon' hier op de bank zit. Nou je komt maar lekker een keertje eten en dan gaan we samen naar de MAC ofzo, gezelli. Dan nemen we Ryan ook mee, als hij en zijn moeder dat willen. En als Joy ook mee mag is het nog leuker!!!!!
    Maar dat wordt dan wel pas eind september.
    Nou schone zus, blijven puffen, rekken en strekken met je oefeningen en we denken aan je hoor!!!
    Zo ziet trouwens mijn neus er uit met die piercing
    :-.) lache he!!
    nou tot de volgende keer en een fijne tocht in de woestijn gewensd!


    P.s.
    Is je spijkerbroek al terecht??


    doeikoekeloei, en dikke tut

  • 11 Augustus 2005 - 15:45

    Pa En Ma:

    Hoi lieve Marlies, wat een enthousiaist verhaal weer over Israel. We willen best een keertje met je mee (volgend jaar?)Een goede reis door de woestijn, zal best een hele belevenis worden. We blijven bidden voor je rug, maar misschien kun je nog wat extra pijnstillers krijgen ook? Pa betaalt wel. Wij zitten nu in Wallis (Visp) in een internetcafe. Wat is de wereld toch klein geworden. Het is hier prachtig weer, met hoge bergen en mooie wandelingen. Met af en toe een lunch bij op een paar groter stenen bij een snel stromend beekje (je kent dat wel) Fijn dat je gewoon op tijd naar huis komt. Tot horens. En een dikke knuffel van je vader en moeder. (en tante Ar, ome Johan, Maud en Matthijs)

  • 11 Augustus 2005 - 17:23

    Marlies:

    hey bettina en wouter wanneer gaan jullie dan op vakantie? en hoe lang blijven jullie weg en waar gaan jullie eigenlijk heen?? beetje jammer hoor!

  • 11 Augustus 2005 - 18:05

    Je Lieve Broertje Marco:

    Ik las dat Pa nogal gul is deze week ik wil hier ook wel gebruik van maken.
    Als je nu de volgende keer schrijft dat je last van je geefklier hebt misschien kun je dan nog wel een weekje Eilat aftroggelen.
    Natuurlijk kom ik dan ook mee!

    Nu even zonder dollen geniet er nog van doe voorzichtig in de woestijn en kijk uit voor oases je weet maar nooit wat je tegenkomt.........

  • 11 Augustus 2005 - 19:09

    Wouter:

    He liesje, ik begin je nu ook al een beetje te missen hoor...dus vindt het leuk dat je weer bijna terug bent. Alleen de kans dat ik dan nog zonnetje van de week wordt is natuurlijk wel erg kleinb geworden, dus misschien dat je mij nog even kan nomineren (please please). Maarre, wij gaan 2 september op vakantie en komen dan jouw kant op. we zitten nl. in Egypte (das om de hoek bij jou). dus misschien kunnen we in het vliegtuig even naar elkaar zwaaien... en we blijven lekker drie weken weg (wij gaan ook lekker de woestijn in....)

    Nou, ik weet niet precies wanneer je terugkomt maar hoop dat we je nog zien.

    W

    PS bedankt voor je lieve brief. We voelen ons vereerd.

  • 12 Augustus 2005 - 07:59

    Bettina:

    Hoi Marlies!!!
    Bedankt voor je brief, echt tof!
    Wil je alsjeblieft wouter vertellen dat hij een goede peer is en zonnetje van de week, ookal is het nep, anders blijft hij maar janken....... Het is echt niet te doen hier, heb meelij!!!!!!!!!!

  • 12 Augustus 2005 - 08:17

    Jetje:

    dag lief zusje...
    volgens mij zit iedereen op flevo..t is een beetje vroeg dit jaar... is ook alleen maar regen!! gelukkig moet ik werken.Nee hoor, had best nog wel een keertje willen gaan. Verder is hier alles kits. ´t huis(je) is super.. zeker de keuken, die heeft simone helemaal voor me ingericht, heerlijk!! Nou, geniet van de woestijn (neem een beetje water mee.) en koop niet teveel armbandjes en kettinkjes bij de bedoienen, die zijn zo verrot.:) Tot snel!!! yes yes! big hug van reem en mij

  • 12 Augustus 2005 - 16:12

    Bettina:

    Heb je er al over nagedacht Marlies????
    Hij zit er helemaal doorheen, en ik ook bijna

  • 12 Augustus 2005 - 16:13

    Bettina:

    heb je je spijkerbroek al weer?

  • 12 Augustus 2005 - 16:15

    Bettina:

    en als wouter nu de struisvogel voor je na doet??????

  • 12 Augustus 2005 - 16:31

    Andrea:

    Ha ha die Bettina doetwel erg haar best, of zal ik het slijmen noemen... :) Ze heeft het dan wel steeds over Wouter, maar eigelijk kan ze zelf niet wachten tot ze het zonnetje wordt,.. en de tijd dringt dus ze wordt steeds benauwderderder ;)

  • 14 Augustus 2005 - 11:44

    Marlies:

    hoi wouter en bettina, jullie slijmen te veel!! misschien kan ik deze week over mijn hart strijken maar ik weet het nog niet hoor!! ik kom de 31e thuis dus dan kan ik jullie nog twee dagen zien!! liefs marlies

  • 15 Augustus 2005 - 09:00

    Marc C.:

    Hallo Marlies,

    Vandaag is het bij ons een feestdag, OLV Hemelvaart. Ik ben net terug van de Blindekensprocessie te Brugge. Wordt dit in Jeruzalem ook op sommige plaatsen gevierd ?!

    Geniet er nog van daar in Jeruzalem; twee weken is nog de moeite !

  • 15 Augustus 2005 - 09:09

    Bettina:

    Wat leuk dat we je nog twee dagen kunnen zien!!! Wel jammer dat we niet kunnen zwaaien in het vliegtuig..... dan had wouter voor het raampje in een overvol vliegtuig de struisvogel kunnen doen haha, hilarisch!!!!!
    Nou gelukkig kan ik nu wel zeggen: tot snel!!!
    Voor jouw wat minder leuk, maar voor ons beter!!
    Aon't neie kear, x bettina

  • 15 Augustus 2005 - 21:49

    Christine:

    Hey Marliesje,

    Ik heb over je gedroomd, haha! Dat je weer terug was en dat vond ik heel tof, hihi!

    Ik ben nu net terug van Flevo en het was geweldig! Ik ben er een week geweest, opbouw en afbraak en dat is echt supertof! Het is veel leuker dan alleen het festival, maar ik zal alles wel een keer vertellen...
    De bands vielen eigenlijk wel mee, de onbekendere bands waren best wel heel goed!

    Morgenavond gaan we nog met een groep tentenbouwers en medewerkers eten bij de Wok of Fame, cool hè?!

    Nou, ik ga nu snel slapen, nog 1 nachtje en dan komen mijn ouders en Matthijs en Maud, en jouw ouders natuurlijk, weer thuis!!! Beter!

    Nou, doei hè?! De groenten,

    x Christine

  • 15 Augustus 2005 - 21:54

    Christine:

    Oh ja, dat vergeet ik nog... de zus van Lize, Johanna heet ze geloof ik, was ook tentenbouwer, echt een gek mens, wel leuk hoor...ze lijkt wel veel op Lize, qua uiterlijk...
    Ze had een mooi tentenbouwers lied gemaakt op Ma-ia-hii, ma-ia-hooeee... of zoiets, echt grappig...

    Nou, doei! x Chris

  • 16 Augustus 2005 - 15:21

    Debbie:

    He Marlies,
    Ook Eelco en ik missen je wel een beetje. Ik heb wel weer zin in een keer koehandel!!! We willen je heel graag ophalen op Schiphol, maar we gaan vrijdag 26 augustus op vakantie. Jaja, het gaat er toch nog van komen. We gaan 2,5 week naar Zuid Frankrijk. Beetje rondkijken met ons tentje. En dat allemaal in onze nieuwe auto. Hij is groot joh!! Maar hij rijdt echt super. Durf ik tenminste naar Frankrijk. Als we de andere auto nog hadden zouden we naar Portugal gaan. Doen we vast een andere keer wel! ;)
    Maar als we terugkomen van vakantie dan hoor je ons gelijk! Dus... kom maar terug en volgend jaar willen wij ook wel met je mee. En dat meen ik echt.
    Nou, geniet nog van je tijd daar en een veilige reis door de woestijn.

    Liefs Debbie

  • 16 Augustus 2005 - 16:00

    Picasso:

    Extract schilderen is zelfs voor mij nieuw, ik moet die schilderijen van Chagall, toch zelf maar eens gaan bekijken!!

  • 16 Augustus 2005 - 22:14

    Vera:

    Hey marliesie
    Flevo was echt superleuk volgend jaar ga ik weer.

    We hebben geen auto´s uit de modder hoeven slepen dit jaar haha :)

    We zijn deze avond met een groep van flevo wezen wok of famen dat was erg gezellig.

    Maar in ieder geval tot snel maar weer dat is leuk voor ons :)

    Naja marliessie maak er nog ff een supertoffe tijd van zover dat kan met je rugje en tot over een tijdje

    x vera

  • 17 Augustus 2005 - 10:35

    Eelco:

    Hey Marlies,
    Na een tijd van werkvakantie ben ik weer op kantoor, waar echt een berg werk ligt en ik dus niet super vrolijk van wordt, overwerken dus!! Tof om je verhalen weer te lezen, ik liep wat achter, maar ben weer helemaal bij hoor!! Wist je trouwens dat je titel ook een liedje is? Next year in Jerusalem!! Van de band Jerusalem (hoe kan het ook anders..) Hey veel plezier nog in de laatste weken, groeten,

    Eelco.

  • 17 Augustus 2005 - 15:36

    Matthijs:

    Ik ben weer terug uit het mooie Zwitserland en Oostenrijk.
    EN MORGEN BEN IK JARIG!!! DAN VIER IK MIN VERJAARDAG!!! Dat is echt cool. EN IK HEB HEEL DE DAG AL TAARTEN GEMAAKT!!! Waah. En ik ben st**nt zenuwachtig.
    Maar in ieder geval ben ik blij dat je het goed maakt Marliezemeid.
    Je bent de beste.

  • 17 Augustus 2005 - 15:37

    Matthijs:

    Nee hoor, ik ben niet echt zenuwachtig. Zo kinderachtig ben ik nou ook weer niet.

  • 18 Augustus 2005 - 06:34

    Bettina, Hopend Op Simones Eerste Plek:

    Hoi Marlies Ik zit te wachten op een nieuw bericht zodat ik de eerste kan zijn!!!!!!!
    Waar blijf je nou?????

    xxxxx

  • 18 Augustus 2005 - 07:25

    Andrea:

    Ha ha, lekker is dat. Ben ik met Bettina aan het werk, is zij even bezig.. moet ik gewoon de site in de gaten houden om te kijken of er een nieuw bericht is !! Is dat wat... Alleen om die reden al lijkt het me dat ik het zonnetje moet worden ha ha

  • 18 Augustus 2005 - 08:50

    Simone:

    Wat een gedoe zeg voor dat eerste plekje. Ik zal hem bij het volgende bericht wel afstaan aan de eerste de beste liefhebber dus ga je gang........
    En Bettien volgens je schoonouders is Marlies nu aan het werk dus dat berichtje laat denk ik nog wel even op zicht wachten...........

  • 18 Augustus 2005 - 09:03

    Matthijs:

    Maar ik vind het wel stom dat ze geen slingers voor me hebben opgehangen.

    ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA DAT KUN JE WEL ZIEN DAT BEN IK!!!
    Lang zal ik leven, lang zal ik leven, lang zal ik leven in de gloria.

    Marlies, ik ben blij dat je weer snel terug komt. Nu ik de gezegende leeftijd van 23 heb bereikt kijk je toch wat anders tegen de dingen aan dan wanneer je zo oud bent als jij. Dan weet je dingen als je eigen plekkie, een warme woonkamer, een knappend haardvuur, goed gezelschap van de jouwen te waarderen. Dan hoef je allemaal niet van die gekke nieuwerwetse dingen te doen. Dan voel je je toch ook wel vredig van binnen als je weet dat je weer terug mag naar je eigen gezinskringetje voor die warme behaaglijkheid die alleen een bloedband kan bieden. Als je zo oud ben als ik en je kijkt terug op je thuiskomst, zul je dat ook wel snappen denk ik.

  • 18 Augustus 2005 - 09:05

    Van Gogh:

    Picasso, die extracte schilderijen stellen niks voor hoor. Geef mij maar abspressionisme, daar krijg je ten minste geen oor aangenaaid.

  • 18 Augustus 2005 - 09:59

    Tante Arja:

    Ha die Marlies,
    Hier dan eindelijk weer eens een berichtje van mij. Gelukkig kon ik jouw brieven wel volgen, dat kan natuurlijk niet missen als je met jouw Pa en Ma op vakantie bent. Ik ben heel benieuwd hoe de woestijn je bevallen is en ook hoe het met je rug gaat. We hebben een goede Reveilweek gehad en zijn ongetwijfeld Theo ook tegengekomen. Volgens mij was dat die knul met dat masker voor. Dit jaar geen auto's uit de modder op Flevo maar op De Bron. Ook dat kwam weer goed.
    Aansluitend hebben wij een goede vakantie gehad met wel wat regen in Oostenrijk, maar Zwitserland was het weer vrij goed en het land nog steeds prachtig.
    Ook wel eens een buitje maar geen 2 dagen achter elkaar zoals in Oostenrijk. De sneeuw hebben we ook weer gezien en betreden dus dat was super. De laatste dag is er zelfs nog verse sneeuw gevallen op 1800 m.
    Nu weer thuis en na een hele berg was weggewerkt te hebben is Matthijs jarig. Wel een beetje druk zo snel na de thuiskomst maar ja ons kind wil het toch graag vieren dus dat doen we dan maar. Jammer dat jij er niet bent.
    Wij wachten nu met spanning op je volgende bericht. Geniet er nog van deze 2 weken (krap)en we hopen je gezond en wel weer terug te zien.
    Liefs, tante Arja en ome Johan.

  • 18 Augustus 2005 - 10:37

    Eelco:

    Als je woensdag pas begint met werken is het al snel donderdag, haha!!
    Maar nog geen bericht dus, nou ik kijk vanmiddag nog wel een keer dan!! Groetjes he,

    Eelco.

  • 18 Augustus 2005 - 11:43

    Zonnetje Van De Week:

    Hey Wouter, alvast gefeliciteerd he!! Het kan bijna niet missen of jij wordt zonnetje van de week!! (Ik heb mijn bronnen..)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 61852

Voorgaande reizen:

01 Juni 2005 - 02 Juni 2005

Op avontuur!

Landen bezocht: