Het verhaal van mijn verloren spijkerbroek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu Het verhaal van mijn verloren spijkerbroek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

Het verhaal van mijn verloren spijkerbroek

Door: schaaaapie

Blijf op de hoogte en volg

03 Augustus 2005 | Israel, Jeruzalem

Shalom!

Jaja hier ben ik weer. Ik heb het hier zo toppie. Sorry het wordt nu echt een beetje saai om dat elke week te zeggen!

Vorige week ben ik naar de dokter geweest. Het was een vrouwelijke dokter die gelukkig goed engels sprak. Ze was ontzettend kundig en vertelde dat er in mijn rug steeds iets tegen een zenuw aandrukte waardoor ik dus zo'n last van mijn linkerbeen kreeg. Ze raadde fysiotherapie aan en heeft medicijnen voorgeschreven. Ik heb een sterke pijnstiller gekregen en spierverslappers. Van de pijnstiller moet ik er een per dag nemen en de spierverslapper twee voordat ik naar bed ga. Nu werd ik daar zo enorm duf van dat ik er nu maar 1 neem. Ik had er namelijk de volgende dag nog last van. Maar goed ik merk wel dat ik minder pijn heb.
Fysiotherapie is hier heel duur en omdat ik nog maar een maand hier ben ga ik niet apart naar een fysiotherapeut. Op mijn werk zijn er wel een hoop fysiotherapeuten en waarschijnlijk kan ik daar een of twee keer terecht zodat hij me wat tips kan geven. Dus dat is wel lekker. Ik ben blij dat ik weer normaal kan lopen en niet zoveel pijn heb!

Vorige week vrijdag ben ik gezellig met Lize naar het strand in Tel Aviv geweest. De vorige keer waren we met de hele groep geweest, maar dit keer hadden de anderen wat anders te doen. Maar goed het was niet minder gezellig met z'n tweeen. Omdat ik zo duf was van die medicijnen heb ik zelfs geslapen op het strand, echt heel erg. Heerlijk zo'n dagje relaxen aan het strand. Lize en ik kijken ook elke week weer uit naar vrijdag want dan zijn we vrij en kunnen we leuke dingen gaan doen. 's Avonds hebben we natuurlijk weer sjabbat gevierd. Dit keer met een wat uitgebreider gezelschap dan normaal. Er waren wat vrienden van Jellina. Was erg gezellig. Ik ga echt een keer een sjabbatsmaaltijd maken wanneer ik weer thuis ben. Dus allen (nou ja, allen….) uitgenodigd!

Voordat ik de excursie ga beschrijven van afgelopen dinsdag eerst iets over mijn werk. Ik heb het er nu zo naar mijn zin! Het is echt heel gezellig. Ik moest in het begin heel erg wennen, maar nu vind ik het gewoon leuk. Soms vind ik het zelfs jammer dat mijn dienst is afgelopen en naar huis moet. (thuis is het ook leuk hoor!!) Afgelopen maandag hebben we met alle bewoners gebarbecued. Was zo leuk, heb ook hele leuke foto's gemaakt. Helaas kan ik die niet op mijn site plaatsen. Ik ben nu helemaal ingeburgerd en het is gewoon super gezellig met die meiden. Sommige zie ik gewoon als vrienden. Met ייn meisje kan ik het heel goed vinden. We hebben ook een beetje dezelfde muzieksmaak dus ik heb een aantal van mijn cd's meegenomen om aan haar te laten luisteren. Ik merk ook dat ik steeds toffere gesprekken heb met sommige meiden. Ik denk dat ik het heel moeilijk ga vinden om afscheid te nemen en het gaat soms toch nog weer even kriebelen om langer te blijven! Keuzes………echt een dilemma!

Afgelopen dinsdag zijn we weer op excursie geweest. Dit keer was Petra er niet bij, omdat zij met haar werk een week op kamp is in het noorden. De bofkont!! Deze dag stond in het teken van de geschiedenis van Israכl. Super interessant. We zijn begonnen met een wandeling door een wijkje dat Jemin Moshe heet. Dit was de eerste stadswijk die buiten de muren van de (oude) stad werd gebouwd. Mensen woonden niet graag buiten de muren, omdat het onveilig was. Halverwege de 19e eeuw werd de oude stad overbevolkt en moesten ze wel! Vandaag de dag is het een van de duurste en mooiste wijken om in te wonen.
Aan het eind van die wandeling kwamen we uit bij de Hinnomvallei. Het is een uitloper van de Kidronvallei. Daar werden kinderen geofferd aan de god moloch.
De uiterste zuid-west hoek van deze vallei heet Akel Dama oftewel bloedakker. (Matth. 27:1-9) Deze akker werd gekocht van het geld dat Judas teruggaf aan de priesters na zijn verraad van Jezus.
We hebben ergens heerlijk koffie (of cola) gedronken en daarna zijn we naar Migdal David geweest. Dit is een museum over de historie van Israכl. Super! We hadden een rondleiding van een gids. Dat was heel erg leerzaam. Ze wist heel veel te vertellen. En je ziet ook echt dat het Israכl goed ging als ze naar God luisterden. Als ze de geboden van God hielden en Hem aanbaden, op Hem vertrouwden ging het hen voor de wind. Je ziet ook heel duidelijk wanneer ze dat niet deden. Ze werden weggevoerd, onderdrukt. Ik denk dat het ook een goede leer is voor vandaag. Zeker in deze hele politieke situatie waar Israכl in verkeerd. Vertrouwen op God is het beste wat ze kunnen doen, dan komt het goed! Lees de bijbel er maar op na. (Verhalen van Hizkia bijvoorbeeld) Goed ik kan hier verder niet al te veel op ingaan i.v.m schrijfregels…
Na een heerlijke picknick in een parkje dichtbij zijn we naar de graftombe van David geweest. Nou ja eigenlijk was het m niet, maar dat zeggen ze dus. Het stelde eigenlijk ook niet zoveel voor. Vervolgens zijn we naar de bovenzaal van het Laatste Avondmaal geweest. Nou ja dat was het eigenlijk ook niet, maar dat zeggen ze dus ook haha! Tot mijn grote verbazing hadden ze er dit keer geen kerk bij gebouwd!
Het was een erg leerzame dag!

Goed het belangrijkste van de hele week: HET ZONNETJE!! Het zonnetje van de week is geworden………………………..mmmmm………………………………Christine den Dekker. Omdat ze megadapper is dat ze alleen thuis blijft! Omdat ze mijn liefste vriendinnetje (en nichtje) is! Omdat ze gewoon een kanjer is en omdat ik haar mis!! Love you!

Matthijs, ontzettend bedankt voor de toffe tekening! HAHA we hebben echt gelachen. En we hebben m op ons prikbord hangen in de slaapkamer. Hij lijkt echt sprekend!
Ik wil ook alle mensen uit de kerk bedanken voor alle post die ik krijg. En ook alle andere mensen van wie ik post krijg. Heel erg leuk!

Marco en Simone bedankt voor de superleuke foto van Joy en Ryan. Echt heel erg lief! Ik mis ze! Geef ze allebei maar een hele dikke kus en kroel van mij!

Hey Pascal, hoe is het met je oma?? Ik hoop dat het beter gaat! Verder een hele toffe vakantie gewenst! Is het kaartje van flevo al aangekomen?

Wouter en Bettina jullie moeten echt wat beter je best doen om in het zonnetje te komen ;0) Sorry! Haha!

Een hele fijne vakantie voor alle mensen die nog vakantie hebben. Zo niet jammer voor je!

Goed dit was het dan weer! Love you all!

Shalom,
Marlies

  • 03 Augustus 2005 - 15:32

    Simone:

    Is het met gelukt?

  • 03 Augustus 2005 - 15:37

    Marlies:

    jeeeeeee simone goed zo!!!! je bent toppie!! Echt goed dat jij vorige week het zonnetje was!

  • 03 Augustus 2005 - 17:34

    Vera:

    Hey marlies

    wat een kort verhaal haha :P.

    Maar wel kick allemaal.

    Volgende week naar Flevo ik heb er echt zin in !!

    Naja succes met werken deze week en have fun.

    x Vera

  • 03 Augustus 2005 - 17:40

    Vera:

    ik dacht eigenlijk dat je spijkerbroek verloren was toen ik mail las. :)

  • 03 Augustus 2005 - 18:29

    Tiny Hartman:

    Dag Marlies,
    Zomaar even een berichtje via je site van een Elimgangster. Sinds je in je brief aan de gemeente je website hebt gegeven bezoek ik die af en toe en vind het heel leuk om je belevenissen te lezen inclusief al die hartverwarmende berichtjes van familie en vrienden.
    Ik ben ooit eens (1973) in Israel geweest en het land heeft toen veel indruk op me gemaakt. Fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.Ik wens je dan ook nog een heel goede tijd en sterkte met je rug!
    Een hartelijke groet,

    Tiny Hartman

  • 03 Augustus 2005 - 18:46

    Marc C.:

    Hallo Marlies,

    Fijn te horen dat je het naar je zin heb op het werk, en dat het beter gaat met je gezondheid ! En dat van die spijkerbroek, dat is een grapje zeker ?

    Groeten,
    Marc

  • 03 Augustus 2005 - 19:45

    Marco En Simone:

    He die Marlies,

    Jawel het was me weer gelukt maar gezien het feit dat ik een hoop te doen had op mijn werk kon ik er geen langer berichtje van maken. Nu de kinderen op bed liggen hebben Marco en ik even tijd om je enthousiaste verhaal weer te lezen. En we hoeven ons weer niet af te vragen of je je nog wel een beetje vermaakt.
    Nou die uitnodiging voor die sjabbatmaaltijd staat wanneer spreken we af??

    Hier en met ons alles goed vandaag via de sms nog even kontakt gehad met je pa en ma maar die zaten na twee dagen regen met smart uit te kijken naar wat zon en zullen dus ontzettend jaloers zijn op het weer daar bij jou in Israel!

    Goed om te lezen dat je je draai gevonden hebt daar op je werk en dat je leuke vriendschappen met sommige meiden hebt opgebouwd. Stop nou eens met het zeggen dat je misschien toch wilt blijven kom nou maar gewoon naar huis we missen je!

    De knuffel van de kinderen zullen we doorgeven aan ze.

    Ryan is van de week leterlijk en figuurlijk een nachtbraker geweest dus dat was even wat minder was echt ziekjes en had het absoluut niet naar zijn zin inmiddels gaat het weer een stuk beter en Joy die lacht de hele dag!

    Nou we gaan nu maar stoppen anders gaan onze verhalen de lengte overnemen van jou....

    Nou groeten en een dikke kus en marco vraagt zich toch echt af wat hij nou moet doen om het zonnetje van de week te worden misschien kun je een voorzetje geven?!......

    Dikke kus en groeten uit de lisdreef

  • 03 Augustus 2005 - 19:46

    Simone:

    Sorry toch nog wel erg lang...

  • 03 Augustus 2005 - 19:49

    Ryan:

    Lieve tante Marlies,

    Ik heb mama gevraagd even iets te schrijven voor mij. Van de week nog gevraagd wanneer je nou eindelijk weer eens terug komt, ik heb begrepen dat ik nog een aantal nachtjes moet slapen. Maar als je terugkomt dan sta ik bij het vliegveld op je te wachten.
    Van de week weer een handkus naar jou en opa en oma gestuurd ik hoop dat hij inmiddels is aangekomen en ik moest je namens Joy ook een kusje geven.
    Doei.....

  • 03 Augustus 2005 - 21:05

    Christine:

    YEAAAAHHHHHH!!!
    Dit is gewoon mijn TWEEDE KEER dat ik het zonnetje ben geworden! Vet cool! Dat heb ik zelfs bij Matthijs niet meegemaakt! Beter!

    Het gaat heel goed hoor, alleen thuis zijn! (Het huis is vaker alleen dan ik...)

    Nou, de groeten van een trotse Christine!

  • 04 Augustus 2005 - 09:00

    Eelco:

    Gefeliciteerd Simone, goed hoor!! (Jammer Minka!!) Ik zelf dacht trouwens dat je verhaal op donderdag (vandaag dus) pas zou komen, haha!! Wel raar dat de koffie daar niet van cola te onderscheiden is!!

    Doe je spijkerbroek de groeten!!

    Eelco.

  • 04 Augustus 2005 - 14:12

    Marloes:

    heey marlies! echt super dat je het zo naar je zin hebt daarzo! he maar k had je nog een aantal oefeningen beloofd voor je rug. daar komen ze!
    1.ruglig: plaats je benen gebogen op de bank met de voeten plat op de bank (zet de voeten naast elkaar). beweeg de benen van links naar rechts (tot zover je kan). 10x naar rechts en 10x naar links 1 a 2 keer op een dag
    2. ruglig: leg het rechterbeen gestrekt op de bank. trek het linker been in gebogen stand naar je toe..naar je neus (tot zover je kan,vóór de pijngrens). je mag eventueel met je handen helpen om het been wat verder naar je toe te trekken (beide handen rondom de knie). 5x rechts en 5x links halve minuut tot minuut rust en dan weer 5x rechts en 5x links.1 a 2 keer op een dag
    3.kruiphouding. Handen vlak/plat op de bank met de armen gestrekt. benen gebogen 90graden waarbij de onderbenen op de bank rusten. zorg ervoor de de rug hol wordt gehouden!!! til vervolgens het rechterbeen gestrekt naar achteren (hoeft niet heel hoog), hou dit 2 tot 3seconden vast en zet hem weer neer. doe dit vervolgens met het andere been. 5x rechts en 5x links halve minuut tot hele minuut rust en dan weer 5x rechts en 5x links. 1 a 2 keer op een dag
    4. stand: breng je rechter been in gebogen stand omhoog (optrekken). zorg ervoor dat je je rug recht houd, hol mag ook, maar niet bol!!! zet hem vervolgens neer en doe hetzelfde voor het andere been.5x rechts en 5x links halve minuut tot minuut rust en dan nog een keer 5x rechts en 5x links. 1 a 2 keer op een dag
    5: zit of stand: maak je rug hol en bol. zorg ervoor dat iemand meekijkt, want het is erg moeilijk om zelf te zien/voelen of het goed gaat!10x hol en 10x bol. 1 a 2 keer op een dag.

    doordat je zoveel pijn aan de rug heb gehad is zijn de structuren in je rug verkrampt (verhard) en is alles stijver geworden. Misschien dat iemand de onderrug wat losser kan maken door middel van een massage, dit tevens voor het bevorderen van de circulatie betreffende de rugregio.
    de oefeningen die hierboven zijn beschreven is voor het vergroten van de mobiliteit van de lage rug,omdat dit allemaal wat stijver is geworden. tevens word de circulatie bevorderd --> voor voedingsstoffen he;)

    misschien dat er ook nog iemand de spieren kan rekken.
    1. buiklig. het rechter onderbeen word naar de billen bewogen,voor de pijngrens (dat je hem goed op rek voelt komen)!houd dit 10 sec vast. ook voor het andere been. even 2 keer herhalen
    2. ruglig. breng het rechterbeen gestrekt naar boven,tot voor de pijngrens! totdat je hem weer goed op rek voelt komen. de duur van deze rek is het zelfde als beschreven staat bij 1.

    laat dit wel door iemand anders doen,want zelf kan je hem niet op rek brengen (in deze houding);)

    vaak zie je namelijk dat de spieren wat verkort zijn en dit kan tevens weer invloed uitoefenen op de klachten van de lage rug.

    he iig heel veel succes ermee!ik hoop dat je er wat aan hebt;)ik hoop dat je het allemaal een beetje duidelijk is, want het is zo lastig als je het moet opschrijven haha

    nog een hele fijne vakantie he,geniet er nog van!

    dikke kus van loes

  • 04 Augustus 2005 - 14:59

    Eelco:

    Nou ik heb het hier op m'n werk ook even geprobeerd, maar het werkt echt hoor!! En het zijn nog leuke oefeningen ook (m'n collega's moesten er in ieder geval erg om lachen..), Bedankt Marloes!!

  • 04 Augustus 2005 - 16:00

    Marlies:

    bedankt marloes voor je oefeningen. De meeste had ik ook al gekregen van mijn fysio in nederland! Lieve Ryan en Joy ik heb jullie handkus gekregen hoor!! hardstikke bedankt en een dikke handkus terug!! love you!!

  • 04 Augustus 2005 - 21:48

    Piets Bakker:

    Hallo Marlies,

    Ik hoop echt dat de oefeningen en medicijnen
    blijven helpen voor je rug.
    Echt jammer dat dat tegelijk valt met je heerleijke vakantie in Israël. Nog even genieten en hartelijke groeten
    van Piets en Bas.
    Shalom!

  • 05 Augustus 2005 - 10:40

    Pascal:

    Hey Marlies! Weer even je bericht gelezen. Dat verhaal van die spijkerbroek is echt geweldig!! Echt een bizar verhaal.

    De reveilweek was weer fantastisch, daar laat ik nog wel wat over weten. Met oma gaat het wat beter. Ze heeft een riskante operatie overleeft.

    Matthijs en ik hebben op het open podium een stukje van droogbrood gedaan. Uiteraard een succes.

    Je hoort van me.

    GreetZ!



    Pascal.

  • 05 Augustus 2005 - 11:10

    Marielle:

    Hee Marliesje!
    Ik heb even een tijd niks kunnen laten horen omdat ik op vakantie was. Ben nu dus terug en ben wel effe bezig geweest om al je verhalen weer te lezen. Errug gaaf zeg wat je daar allemaal meemaakt en ziet! Zo ben ik weer op de hoogte.
    M'n vakantie was erg leuk met helaas vrij slecht weer, maar ja niks aan te doen. Ben blij dat het weer iets beter gaat met je rug en been zeg, wel balen dat je dat nu net nu moest krijgen. Mijn vakantie zit er al weer bijna op (balen) en ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen op school en bij de MCD. Ik mis je daar wel hoor, er komen allemaal van die jonge schapen te werken. (Sorry voor het woord schapen by the way.)
    Heeeeel veel plezier en suc6 daar nog en ben wel benieuwd wanneer je naar huis komt?

    Veel liefs van Marielle

  • 05 Augustus 2005 - 11:30

    Henny Huisman:

    De Dikke Kikker.

    De dikke kikker zat bij de sloot.
    "Ik wil m'n leven veranderen". Sprak de dikke kikker. En hij dacht eens diep na. Na precies drie dagen nagedacht te hebben had de dikke kikker honger gekregen en gingen er twee dikke vliegen naast hem zitten. "Ik wil m'n leven veranderen". Sprak de dikke dikker. "Koop een brommer". Sprak de eerste vlieg. "Misschien kun je je haar laten groeien". Sprak de andere vlieg. De dikke kikker zei niets en at een van de twee vliegen op. "Zo", zei hij. De andere vlieg, die vlechtjes droeg, begon te huilen. De dikke kikker trooste haar.

    Einde.


    Prachtig.

  • 05 Augustus 2005 - 11:39

    Marjolein:

    heej marlies,
    tof verhaal weer....elke keer weer erg leuk om te horen!
    nou, heeeeel veel plezier nog daar en ik spreek je snel weer!!
    dikke kus

  • 06 Augustus 2005 - 12:47

    Esther:

    he marlies!!!!
    ben net terug van reveilweek (2) was echt supertof, heel heftig ook wel maar erg opbouwend, heb ook nog meegespeeld in het theater op woensdagavond en had een hele gezellige jovogroep!!!
    fijn om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt!!! en het was weer even geleden dat ik een berichtje had geplaatst dus ik dacht laat ik het maar weer eens doen. ik kan nu effe paar dagen bijkomen en dan naar flevo! kheb er zin in!!! nou nog veel succes, sterkte, plezier enzovoorts en wacht weer op je volgende berichtje!!!
    liefs esther

  • 07 Augustus 2005 - 12:10

    Marjan:

    Wouter wat ben je stil! Is alles wel goed?

  • 07 Augustus 2005 - 16:31

    Christine:

    Hey marliesje,

    Het is nu zondagavond en ik ben net terug van de kerk, het was echt tof, want de dominee had een preek die heel goed aansloot bij de Reveilweek, was wel kick!

    Morgen ga ik met Vera naar Flevo, opbouwen... ik ben echt benieuwd joh, hoe het daar zal zijn! Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten, maar ik heb in ieder geval wel zin erin en zeker in donderdag, als het festival begint!

    Ik zal als het afgelopen is wel alles erover vertellen...
    Nou, doei!

    x Chris

  • 08 Augustus 2005 - 17:07

    Marlies:

    alle mensen die naar flevo gaan heel veel plezier ik ben echt jaloers, maar goed lize en ik gaan zelf een soort flevo houden. WE gaan op het balkon slapen he liesje!

  • 08 Augustus 2005 - 17:14

    Marlies:

    hey marielle, heb je al gewerkt in de nieuwe mcd of is hij nog niet open? ik kom snel kijken als ik weer terug ben in nederland! Ik wil hier echt niet weg, ik heb t echt zo naar mijn zin op mijn werk snik snik!! Ik ga het hier zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo missen nog maar drie weekjes aaaaaaaaaaaaaaaah ik word gek!

  • 08 Augustus 2005 - 17:20

    Corrie:

    ja he, dat weet je wel he!
    kom je vanavond nog even een kopje druivensap drinken? ik zal het voor je inschenken.
    doeidoei
    corrie

  • 09 Augustus 2005 - 10:57

    Bettina:

    Hoi Marlies!!!
    Wat een toffe verhalen weer!!!
    Dat wordt ook saai om te zeggen eigenlijk maar het is wel waar. Zelfs collega's van mij lezen je verhalen, leuk he!!
    Hier gaat het zijn gangetje... Iedereen op vakantie, veel werken, veel regen en wolken. Het wil hier maar niet echt zomer worden, das wel jammer. Maar goed, over vier weekjes gaan wij ook op vakantie, en daar zal het wel warm zijn. Dat is echt balen want dan zien we jou extra lang niet!!! das echt errruuug!
    Ben ook blij dat je weer wat beter loopt enzo. Ik heb thuis nog wel wat oefeningen voor je, kunnen we samen doen hihihi.
    Leuk dat Christine zonnetje van de week is. Ik kwam haar op haar werk tegen enne... ze is echt rete-cool dat ze alleen thuis is geweest!!!!
    Oh ja, ik heb een neuspiercing... Gaaf he!!
    Vraag maar aan Christine, die vond hem leuk!
    Het voelt niet echt lekker, maar het viel mee.
    Het duurt nog even voor je hem kan zien, maarre, dat geeft niet!
    Ga het lekker nog meer naar je zin hebben en wees voorzichtig!!!!
    DOEIKOEKELOEI, xx Bettina

  • 09 Augustus 2005 - 18:21

    Bettina En Wouter:

    p.s.
    heb je je spijkerbroek al weer gevonden???
    wel vervelend hoor......

  • 10 Augustus 2005 - 18:22

    Linda:

    Heey meissie,
    Het is al weer een poosje geleden dat ik een berichtje heb achter gelaten....
    Ik ben net terug van een super coole vakantie in grand canaria.Ik heb echt elf dagen genoten,van zon,zee strand en leuke jongens hihi nee hoor geintje ik ben nog steeds de vrijgezellie linda.En het vliegen was ook giga leuk,heb je mijn kaartje nog ontvangen??

    En nu staat flevo voor de deur,ik heb er echt super veel zin in onze tent staat al cool he,hebben chris en vera al gedaan echt super lief!
    Ik zal je wel missen hoor,een flevo zonder marlies wel een beetje gek:)

    Maar goed ik vertel je hoe het geweest is....

    Een hele dikke knuffel van linnie!

  • 18 Augustus 2005 - 15:41

    Eelco:

    Groeten aan je spijkerbroek!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 61872

Voorgaande reizen:

01 Juni 2005 - 02 Juni 2005

Op avontuur!

Landen bezocht: