Earls famous chocolate cake - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu Earls famous chocolate cake - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

Earls famous chocolate cake

Door: schaaaapie

06 Mei 2006 | Israel, Jeruzalem

HAllo allemaal,

Ik kan het toch niet laten om weer een berichtje neer te zetten! Het is nog steeds heerlijk hier! Maar af en toe verlang ik toch wel een beetje naar huis toe. Gek he? Het is toch wel heel anders dan toen ik er was met de meiden. Ik mis de groep echt! En vooral Lize hihi!

We hebben een hele hoop gedaan de afgelopen dagen. Woensdag was het independence day, maar daar heb ik al over verteld geloof ik in het vorige bericht. We zijn die dag ook nog naar de graftuin geweest. Dat is zo'n heerlijke plek! Hier in de stad is het zo ontzettend druk, je hebt eigenlijk nooit eens een stiltemoment. Behalve op sjabbat! Maar die tuin dat is echt een oase van rust! Heerlijk om even bij te komen!
Ons plan was om donderdagochtend al vroeg te vertrekken naar Galilea. We hadden een auto gehuurd en mn vader zou m al vroeg gaan ophalen. Maar ja het gaat hier allemaal op z'n israelisch dus voordat hij terug was, was het al weer kwart over 10. Terwijl we gepland hadden om kwart over 9 weg te gaan. MAar goed we gingen goed en wel op weg, toen we het eerste struikelblok tegenkwamen. We konden de weg naar Jericho niet vinden. We zaten op een gegeven moment bijna aan de andere kant van de muur, (die de israelisch ter veiligheid hebben neergezet) toen we erachter kwamen dat het toch niet helemaal klopte. Wij weer teruggereden en na een aantal verwijzingen van mensen langs de weg vonden we eindelijk de weg! We zijn toen een heel stuk door de jordaanvallei gereden. Dat is zoooo prachtig. De jordaan konden we helaas niet zien. JE rijdt dan dus ook een heel stuk langs de grens met Jordanie. Je ziet zelfs jordaanse dorpjes aan de overkant van de jordaan. We hebben echt genoten van de weg! En het was wel een eind rijden, maar dat ging eigenlijk zo voorbij.
Na enige vertraging kwamen we dan toch aan in Migdal, de plek waar we bij Earl en Ruth zouden overnachten. Toen ik in het baanbrekersproject zat, hebben we ook bij hen in het guesthouse gelogeerd. Het zijn AMerikaanse christenen en zulke lieve mensen. Earl heeft ons donderdagmiddag enigszins rondgeleid langs de 'heilige' plekken als tabgha, kapernaum enz. DIt had ik allemaal al een keer gezien, dus niet heel interessant voor mij. MAar mn ouders hebben er van genoten.
's Avonds hadden we een heerlijke maaltijd klaargemaakt door Ruth en met als toetje the special chocolate cake van Earl. Die is echt beroemd en heeeeeerlijk!
Vrijdag gingen we al vroeg op pad. Ons doel was Banias. Prachtige natuur met een geweldige waterval. Ik hou enorm van water en watervallen dus ik kon mijn hart ophalen! GAlilea is zoiezo een prachtig gebied. Zo mooi groen met prachtige bloemen en planten, heel erg bergachtig en mooie uitzichten. Na de watervallen van Banias reden we door naar BAnias waar allerlei opgravingen waren, onder andere the temple of Pan. Pan was een god waar ze kinderen aan moesten offeren. BEst wel luguber.
Vervolgens reden we weer naar beneden en zagen onderweg een kabelbaan. Was heel tof, zijn naar boven gegaan, zo'n 750 meter hoog en we hadden een geweldig uitzicht. Als je even doorliep zag je de grens met Libanon. BEst wel grappig om al die landen nu zo dichtbij te hebben. TErwijl als je in Nederland zit en je hoort die namen is het zo'n ver van je bed show...
En als perfecte afsluiting hebben we natuurlijk gezwommen in het meer van Galilea. We waren ook nog getuige van een jongen die gedoopt werd in het meer van Galilea. Was best bijzonder!
Toen weer terug naar huis door de jordaanvallei. Heb nog superfoto's gemaakt van een kudde geiten met hun herder!

Op sjabbat zijn we eerst weer naar de kerk gegaan en daarna ging Jellina mee naar ons huis. We hebben lekker koffie gedronken en daarna zijn we naar yad hasmona geweest. (daar ben jij toch ook wel geweest petra?) dat is een kibbutz opgezet door finse christenen en messiaanse gelovigen. Ze hebben daar een prachtige bijbelse tuin met allerlei voorwerpen uit de tijd van Jezus. Na een tijdje daar gezeten hebben zijn we weer terug naar huis gegaan en hebben daar heerlijk gegeten. Ik vind het zo leuk om Jellina weer te zien en weer met haar te kletsen. Ze is echt een schat!

VAnmiddag ga ik naar Alyn, mijn oude werkplek, om iedereen weer op te zoeken! Heb ik echt wel zin in! Ben benieuwd hoe het met iedereen is! Morgen gaan we nog naar een bar mitswa en naar het israel museum, dinsdag naar de dode zee en Ein Gedi en woensdag op naar Tel Aviv. Donderdagochtend heel vroeg vliegen we weer terug!

Nou dit was waarschijnlijk het laatste verhaal, maar ja je weet het nooit met mij!

love you all!

dikke kroel
marlies

• 07 Mei 2006 - 08:11

MArlies:

oh en debbie en eelco, jullie gaan toch ook bijna op vakantie? veel plezier! en see you soon! Oh en Pascal ze hebben hier geen norah jones sorry

• 07 Mei 2006 - 10:14

Minka:

tadaa, nu ben ik lekker als eerste (nou ja, behalve marlies herself dan) maar goed. Hier is het weer echt heerlijk, dus heel erg jaloers ben ik niet :D In ieder geval nog veel plezier de dagen dat je daar nog bent!

• 07 Mei 2006 - 13:49

Marc:

Wel over het weer gesproken : bewolkt en regenachtig. Dus helemaal geen zwemweer, ... dus wel een beetje 'jaloers'. En die mooie natuur, ... hoop dat er wat foto's van genomen zijn.
    Je hebt nog een mooie week in het tegoed, dus ik kijk echt wel uit naar nog een verhaal...
    Nog veel genot !

• 07 Mei 2006 - 15:26

Vera:

Hey marlies
    Ik zou ook wel even daaro willen zijn :)
    Kan je niet wat van Earls famous chocolate cake meenemen? :P Het klinkt namelijk erg lekker.
    Have fun voor zo lang het nog duurt. :D

• 07 Mei 2006 - 16:39

Pa En Ma:

Zo, eindelijk ook eens een berichtje van de rest van de vakantiegangers hier in Israel. Marlies heeft eigenlijk alles al verteld, daar is weinig aan toe te voegen. We genieten echt, prachtig weer, mooie natuur en natuurlijk al die bekende plekken uit de bijbel die je hier weer tegenkomt. Ar, meid het is geweldig hier, je kan er echt naar uitkijken hoor! Iedereen de hartelijke groeten, dikke knuffel voor Ryan, Joy en Jefta. Liefs, Gerrit en Gre.

• 07 Mei 2006 - 20:08

Earl Grey:

hi marlies,
    i¨m glad to hear that you enjoyed my choclate cake. I hope you come and visit me again witch your friend lize to pusch the bank for and after. take care.
    earl and my lovely wife ruth

• 08 Mei 2006 - 06:12

Tante Arja:

Kunnen wij ook een nachtje bij Earl en Ruth slapen? Lijkt me heel lekker die cake.
    Geniet er nog even van en tot in een zonnig Papendrecht.
    Fam. den Dekker.

• 08 Mei 2006 - 08:00

Matthijs:

Wij hebben lekker gebarbecued in de achtertuin. Dat is veel leuker dan een beetje suf langs de Jordaan rijden en dan eruit om de picknicken en een stukje te lopen en ook leuker dan stom zwemmen in het meer van Galilea of Jericho of die zogenaamd prachtige natuur in Israel. Nee hoor, ik ben niet jaloers. Je zou daar maar moeten zitten met die warmte en al die prachtige uitzichten en xo'n mooie stad als Jeruzalem en met die speciale sfeer die er hangt. Nee hoor, mij niet gezien.

• 08 Mei 2006 - 08:00

Niet Matthijs:

Snif.
    Ik wil ook naar Jeruzalem!

• 08 Mei 2006 - 08:52

Bokje:

Dag alle drie. Fijn dat jullie zo genieten. Onze week vakantie zit er inmiddels weer op. Het weer is hier heerlijk. Van het groene torretje hebben we buitengewoon veel plezier. De Betuwe bloeit!

Nog een goed vervolg van jullie verblijf toegewenst en een goede reis terug! Tot gauw!

• 08 Mei 2006 - 10:38

Eelco:

Hey Marlies,

Tof om je verhalen te lezen!! Bedankt voor je kaart!! Groetjes,

Eelco (ook namens Debbie)

• 08 Mei 2006 - 12:25

Marc:

Dat Earl de website gevonden heeft, da's straf !

• 08 Mei 2006 - 14:31

Marlies:

hoi marc, das niet earl hoor!! das lize haha! kijk ook eens op haar site www.alizejacoba.waarbenjij.nu ze verblijft nu in Guatemala. Lize is mn beste vriendinnetje vanuit Israel!!

• 08 Mei 2006 - 14:55

Eelco:

Kun je het recept niet mee nemen van die cake?
    Hey nog heel veel plezier en tot gauw, nou ja t duurt nog wel even, maar toch!! Groeten aan je ouders en Hav Sjavatth.

Jom Tob.

Eelco.

• 08 Mei 2006 - 19:54

Marc:

Wist niet dat Lize ook zo'n deugniet is. Haar website is toegevoegd aan m'n favorieten.
    Marlies, geniet er maar van want dat mooie weer hier, geloof daar maar niets van. Een hele namiddag regen in Gent !!!