afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van schaaaapie - WaarBenJij.nu

afscheid nemen bestaat niet

Door: schaaaapie

Blijf op de hoogte en volg

25 Augustus 2005 | Israel, Jeruzalem

Mijn laatste bericht vanuit Jeruzalem alweer. Wat is het toch ontzettend snel gegaan. Ik weet nog dat ik er enorm tegenop zag om drie maanden van huis te gaan. Nu wil ik er niet meer weg! Het is zo'n ontzettend geweldig land, en vooral Jeruzalem is een fantastische stad. Niet te vergelijken met een andere stad!

Deze week was een week van afscheid nemen. Het was mijn laatste werkweek. Zondag ben ik met een meisje, Manal, na mijn werk ergens wat wezen drinken met echt een heeeeeerlijk chocoladegebakje. Ze hebben hier zulke enorm lekkere taarten!! En maandag ben ik na mijn werk samen met Ofra, een ander meisje, naar het grote winkelcentrum geweest. Was zo gezellig. Het is ook zo'n toffe meid. Ik heb echt zo'n bewondering voor sommige meiden. Ofra bijvoorbeeld, ze gaat eind september op vakantie voor een week naar Londen. Ze heeft alles zelf geregeld, alle tickets, speciale voorzieningen enz. En het is best een risico om te gaan omdat ze ook een beademingsmachine heeft. Een ander geweldig mooi voorbeeld is Nirit. Zij heeft een maand geleden alia gemaakt vanuit Frankrijk. Ze wilde dit enorm graag omdat ze dus joodse is. Haar ouders hadden die behoefte niet en dus is Nirit hier in haar eentje gekomen! Ze zit ook aan een beademingsmachine! Ik heb echt bewondering voor haar!
Gisteren (woensdag, jom revei voor de mensen die hebreeuws spreken) heb ik afscheid genomen op alyn. Ik had een ochtenddienst, dat betekent dat ik van 7-15.00 moest werken. Tijdens de volunteersmeeting heb ik een supermooi boek over Jeruzalem gekregen met mooie zwart wit foto's. En van mijn afdeling heb ik lekkere creme gekregen van Ein Gedi. Het was echt een beetje een vreemde dag. Omdat ik eigenlijk gewoon moest werken en tegelijk afscheid moest nemen. Ik baal er echt enorm van, want ik heb gewoon zoveel liefde in m'n hart voor die meiden. Ik ga ze echt zo missen. Ik had voor alle meiden een ringetje gekocht en een leuk kaartje erbij geschreven met een persoonlijke tekst. Aan het eind van mijn dienst heb ik die gegeven. Toen zij een meisje dat het misschien wel leuk was om met z'n allen te eten en daarvoor samen te koken. Dat was dus echt een heel tof afscheid. Voordat we uiteindelijk aan tafel zaten was het 21:30 maar goed dat was het wel waard. Iedereen vroeg wanneer ik weer terug kwam haha! Ik heb hen beloofd(en ook mezelf) dat ik zeker terugkom!!!

Afgelopen dinsdag hebben we weer onze excursiedag gehad. Dit keer zijn we naar Jafo geweest. In de bijbel wordt het ook wel Joppe genoemd. Op verschillende plaatsen in de bijbel komt het voor. Jona nam vanuit Joppe de boot naar Tarzis, Simon de leerlooier woonde in Joppe enz. Het is een heel leuk oud havenstadje vlakbij Tel Aviv. We zijn als eerste door een kunstenaarswijkje gelopen en vervolgens hebben we heerlijk in een parkje gepicknickt. Daarna zijn we langs het huis van Simon de leerlooier gelopen. In dit huis wonen tegenwoordig armeense christenen. Omdat Israכl bezet is geweest door turken staat er nu op het huis een minaret. Moslims hebben dit huis geprobeerd in brand te steken, omdat ze de minaret zagen en het eigenlijk weer wilde terugveroveren. Vervolgens zijn we naar de haven gelopen waar we op de pier een prachtig uitzicht hadden over de zee. We hebben daar heerlijk op de rotsen naar de branding gekeken. Heel mooi!

Vanmorgen zijn we naar de klaagmuur geweest. Op maandag en donderdagmorgen is daar namelijk altijd bar mitswa. Normaal gesproken is het mannengedeelte en het vrouwengedeelte strikt gescheiden. Nu stonden alle vrouwen in het vrouwengedeelte op stoelen te kijken! Dus wij natuurlijk ook! Echt heel gaaf om dat te zien. De jongens die bar mitswa doen komen met de thorarollen het plein oplopen. Het is een hele vrolijke gebeurtenis waarbij sommige mannen zelfs handstanden en koprollen maken! De vreugde der wet! Ze hebben allemaal hun eigen plekje op het plein en gaan vervolgens uit de thora lezen. Vlakbij mij werden de rollen geopend dus ik had goed zicht en een paar mooie foto's. Ik vind het zo interessant om te zien hoe dit allemaal gaat. Super om dit zo mee te maken.

De laatste dagen zijn geteld….snik snik……Deze, voor mij, vrije dagen ga ik nog even goed besteden. Ik wil nog naar de knesset en het Israכl museum en aanstaande maandag gaan we naar ein gedi en de dode zee. Daar heb ik echt zin in en dat lijkt me ook een geweldig toffe afsluiting! Dinsdag is schoonmaak dag en inpakdag, want we moeten dinsdagnacht al naar het vliegveld. We vliegen om 5.30 en komen aan om 9.30 op schiphol. Volgens mij is t dan bij jullie half 9. Ik denk dat als ik jullie zie op schiphol (mijn familie dan) jullie even knuffel, vervolgens loop naar de gate waar een nieuw vliegtuig wacht om naar Israכl te gaan en daar weer instap! Het is heel onwerkelijk om weer naar huis te gaan en ik heb er echt geen zin in! Maar goed aan alle toffe dingen komt een eind en ik kijk terug op drie geweldige maanden!! De groep was geweldig, heb heel veel lol gehad, maar we hebben elkaar ook kunnen ondersteunen in minder toffe dingen! Ik blijf het zeggen maar ik ga ze echt missen!! Het is echt top dat ik in deze groep zat! Heb ook heel veel geleerd van iedereen.
Het werk was in het begin niet zo, maar later vond ik het gewoon echt leuk! Heb zoveel toffe contacten gehad met die meiden en ik vond het gewoon echt leuk om mensen te wassen (dat had je niet van mij verwacht he Simone, Marlies die het leuk vind om mensen te wassen, terwijl ze haar neus ophaalt om de broek van haar neefje te verschonen!)
En dit geweldig mooie land met prachtige natuur en vooral het land waar God van houdt. Dat Hij heeft uitgekozen! Het volk wat zijn oogappel is!
Ik kom hier echt sterker vandaan en zie uit naar wat God voor mij te doen heeft. Ben eigenlijk wel benieuwd want ik zou het nu echt nog niet weten!

Het zonnetje van de week…………deze week is het echt moeilijk…………..ik weet het eigenlijk niet………..er zijn zoveel mensen die tof zijn! Nou goed dan, Lize jij wordt het!! Omdat je het drie maanden met mij hebt uitgehouden haha! Bedankt voor al je megatoffe grappen. Je bent net zo gek als ik, betersssss! You're my mattie for life! Doe Corry en Carla de groeten van mij! Ik ga ze echt missen jij ook?? Luv ya!

Nou mensen tot woensdag snik snik snik snik snik snik snik snotter snik snik snik.

Marlies

Oh en ik wil iedereen even bedanken voor de toffe reacties die jullie hebben gegeven op deze site. Marc C. heel cool dat je me zo hebt gevolgd terwijl je me helemaal niet kent. Misschien leuk om contact te houden, wat is je emailadres?
En ik wil iedereen aanraden om hier een keer heen te komen. Ik ga wel mee als je niet alleen wilt haha! Dan laat ik je Jeruzalem wel zien!

Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

  • 25 Augustus 2005 - 11:06

    Marlies:

    simone waar blijf je nou?? nu ben ik de eerste

  • 25 Augustus 2005 - 11:30

    Simone:

    Dan maar voor de tweede plaats

  • 25 Augustus 2005 - 11:41

    Simone:

    Tjonge jonge het laatste verhaal wat is de tijd voorbij gevlogen zeg. Zeker voor jou daar wat een moeilijk begin had is uiteindelijk uitgelopen tot een grote nooit meer te vergeten belevenis die ze je nooit meer af kunnen nemen. Wij hier kijken uit naar het moment dat we je weer zien want in het dagelijkse levern hebben wij meer tijd om je te missen dan jij daar die steeds weer nieuwe dingen mee maakt. Maar die vriendschappen die je daar gemaakt hebben kunnen je niet meer worden afgenomen.
    Je vriendschap met het land, de meiden op je werk en de meiden van de nem.
    Nou geniet er de komende dagen erg van en neem geen afscheid maar zeg daar tot ziens!! Tot woensdag we hebben alle vier vrij en zullen op je wachten bij de uitgang en blijf maar even iets langer voor je het volgende vliegtuig neemt.

    Dikke kus en tot snel, ps hou de brievenbus nog maar even in de gaten er is nog een brief onderweg ik hoop dat hij het haalt.

    Veel lieft Simone en een dikke knuffel van de kids nog even en je kunt ze persoonlijk innen en verder wil ik jou uitroepen tot zonnetje van de week en je bedanken voor je verhalen

  • 25 Augustus 2005 - 12:37

    Tante Arja:

    Lieve Marlies, Het is geweldig dat je het zo goed naar je zin hebt gehad, maar inderdaad dan is afscheid nemen dubbel moeilijk. Ik heb gisteren nog wel aan je gedacht toen je voor het laatst moest werken.
    Fijn dat je zoveel sterker geworden bent en ook bovenal in je relatie tot God. Hierin zit ook wel een stuk troost, want die God (van Israel) gaat met jou mee naar Nederland. En God houdt niet alleen van zijn volk maar ook van jou. Zondag in de kerk heb ik gehoord dat ik een bemind kind van God mag zijn en dat geldt ook voor jou. Zo geweldig is onze God, in Israel maar ook hier in Nederland en Belgie. En wie weet wat voor spannends hij voor jou in petto heeft.
    Lieve Marlies, heel veel sterkte met het afscheid nemen en bedenk dat hier ook heel veel geweldige mensen op je wachten. Doe de groeten aan Jellina.
    Tot woensdag, tante Ar.

  • 25 Augustus 2005 - 13:31

    Lieve Marlies,:

    Veel sterkte bij het afscheid. Herinneringen kunnen ook zoet zijn.
    Goede reis en welkom thuis.
    Er is ook maar één Holland
    Liefs

    Piets.

  • 25 Augustus 2005 - 13:47

    Simone:

    Nog even dit vanaf nu kom je dus niet meer onder luiers verschonen uit he je hebt daar goed kunnen oefenen dus dit kun je thuis goed toepassen op je neef en nicht!

  • 25 Augustus 2005 - 15:01

    Laura:

    Hai Marlies,
    Wat is de tijd inderdaad toch snel gegaan... Het moet toch echt wel een geweldige belevenis geweest zijn voor je!! Sterkte bij het afscheid nemen, ik kan me wel voorstellen hoe moeilijk dat moet zijn na zo'n ontzettend gave tijd die je daar gehad hebt!En reken op een warm welkom in een iets kouder klimaat van ons allemaal!! Ik wens je een hele goeie reis en tot snel;)Dikke knuffel

  • 25 Augustus 2005 - 16:59

    Marjolein:

    heej marliesje,
    t is gewoon voorbij gevlogen...die 3 maanden...t klonk zo lang voor je wegging en t is nu gewoon alweer voorbij!!!
    we moeten echt snel wat afspreken!!!
    veel liefs en alvast een goede vlucht!!
    dikke kus
    mayo

  • 25 Augustus 2005 - 17:28

    Theo Kooverer:

    Jammer dat het er al weer voor je opzit Marlies. Ik vond het erg leuk om je verhalen te mogen volgen. Hopelijk weet je me ondertussen weer te herinneren, zo niet, dan voel ik me wel een klein beetje beledigd. In ieder geval sterkte met thuiskomen.

  • 25 Augustus 2005 - 18:08

    Christine:

    Hey Marliesjepiesje,

    bijna thuis... leuk man! haha, voor ons dan, je hoeft het er niet mee eens te zijn!

    ik moet morgen weer naar school, rooster ophalen en eigenlijk heb ik er wel weer zin in, ik ging me een beetje vervelen...

    nou, ik weet nog steeds niet of ik volgende woensdag moet werken, want het rooster was er nog niet... dus we zien het wel...

    nou doei! x chris

  • 26 Augustus 2005 - 10:11

    Jetje:

    hai lieffie,... geniet nog maar effe. lekker drijven in de dode zee (moet ik altijd nog aan tante Ar denken die eens in de atlantische (?) oceaan dreef en zei: ik lijk wel een oliebol, kijk ik kan zo omdraaien!!::::)
    geen water inslikken hoor! doe voorzichtig in het vliegtuig, geen gekke grappen uithalen. de hilarische tijd is weer voorbij. op naar het serieuze leven.. met je saaie serieuze en flauwe familie..... dikke kus ook van remi, waaarmee ik vandaag precies een jaar getrouwd ben!
    doei, arietje

  • 26 Augustus 2005 - 10:57

    Tante Ar:

    Liever Marlies en Ariette,
    Ik houd er niet zo van op jouw site allerlei reacties naar anderen te geven, maar nu wil ik toch even Jet en Remi van harte feliciteren. Leuk dat je dat nog weet van de 'Middellandse' zee.(die was het) Maar Marlies heeft niet zo'n mooi rond buikje als ik (en jij misschien ook al wel) dus misschien lukt het bij haar niet.
    Misschien moeten we volgend jaar t.g.v. het 25 jaar kamperen met z'n allen naar Israel. Super zou dat zijn.
    Lieve allebei, het allerbeste en tot snel ziens. Tante Arja.

  • 26 Augustus 2005 - 11:00

    Andrea:

    Goede terugreis! En vergeet niet : memories keep those you love close to you forever

    Groetjes

  • 26 Augustus 2005 - 15:48

    Wouter:

    Hey liesje...leuk dat je weer terug naar huis komt. HElaas kan ik je niet zelkf persoonlijk ophalen, maar ik stuur mijn ega als je het goed vindt.. De auto lenen als wij op vakantie gaan gaat helaas niet, deze klungel heeft hem in de prak gereden (jn leeuwarden nog wel)!! Met ons is er niks mis verder, maar de auto is behoorlijk beschadigs. Maar goed, t is niet anders.. Goede terugreis en succes met afscheid nemen en ik zie je snel weer

    Doeiiiiiiii

  • 26 Augustus 2005 - 15:49

    Wouter:

    o ja, ook nog de groeten van johan en gerda!!!

  • 26 Augustus 2005 - 20:19

    Ma:

    hallo lieve marlies
    Ik ben terug van een paar dagen met de tutten in Elspeet vanmorgen liep ik samen met tante Tine op de hei ,en o schattig een ree met haar kind vlak bij .
    Snuiter was bij Tilly die heel goed voor hem zorgde
    Morgen 27 aug is je vader jarig, maar hlaas hij is er niet , hij is zich aan het bezinnen met de kerkeraad.wat heb je weer een mooi verhaal geschreven en wat is dat moeilijk om van mensen afscheid te moeten nemen waar je zo"n bewondering voor hebt gekregen en van bent gaan houden .ik wens je nog veel sterkte voor deze dagen wij zien naar je uit.om je weer eens in de armen te sluiten. nou lieverd voor nu welterusten kus ma

  • 27 Augustus 2005 - 06:19

    Tante Arja,:

    Marlies, Ik wil jou als eerste van harte feliciteren met de verjaardag van je vader. Misschien maak jij er in Jeruzalem wel een klein feestje van. Vandaag al weer je laatste sjabbat in Israel. Hoe is het met die andere meiden, komen die ook allemaal naar huis of zijn er nog die langer blijven. Van de groep van Matthijs zit er nog steeds iemand in Israel. Het weer is hier momenteel fris en bewolkt maar voor volgende week geven ze mooi en warmer weer op dus dat tref je dan wel weer goed.
    Marlies, dikke knuffel van mij en ome Johan (die zit ook in het klooster) en goede reis. Dag, tante Ar.

  • 27 Augustus 2005 - 11:38

    Christine:

    Hey!

    Nou, ik ben er hoor, woensdag! Ik moet alleen wel om 13.00u werken, dus je moet niet veel vertraging hebben (of juist wel...) dan ben ik te laat...

    Nou, tot woensdag! Ik heb er zin in!

    Doei! x Chris

  • 27 Augustus 2005 - 14:50

    Marc C.:

    Dag Marlies,

    Je laatste berichtje ... Ik heb echt genoten van je humoristische verhalen. Tot een volgende keer in ... Jeruzalem ? (haha)

    Veel dank !!!!

    groetjes,
    marc.coopman@versateladsl.be

  • 27 Augustus 2005 - 16:14

    Marjan:

    Jammer dat het voorbij is. Ik hoop dat Wouter door de straten zijn dans zal doen zodat ik stiekem om het hoekje kan meekijken.

  • 28 Augustus 2005 - 09:17

    Jeroen:

    hee marlies,
    Ik vond het super dat je zaterdag bij mij film kwam kijken, moeten we echt vaker doen!
    Jammer dat Corry niet nog langs was gekomen om druivensap te schenken, had ik eigenlijk wel nodig na zo'n zware dag. Mijn dagen bestaan nu alleen nog maar uit, proberen Nelly uit de Bookshop te halen en EHBO in de graftuin verzorgen, omdat Nelly het niet doet!
    nou ja in elk geval ik vond het tof dat je mee was naar de Masada en ik heb echt van je genoten.
    Ik hoop je weer eens te zien, maar dat weet wel he!
    groetjes
    jeroen

  • 28 Augustus 2005 - 11:01

    Marlies:

    nog een paar nachtjes slapen en dan sta ik al weer op nederlandse bodem! jammer hor! Sorry theo ik weet echt nog steeds niet wie je bent! ik snap dat je je beledigt voelt maar ik kan er echt niets aan doen haha! ik hoop dat je het nog even een keertje bekend maakt! Dit is dus de laatste keer in Jeruzalem dat ik mijn site en email check! Xie jullie snel weer! bye
    marlies

  • 28 Augustus 2005 - 11:10

    Marlies:

    en jullie zijn allemaal uitgenodigd om binnenkort mijn megatoffe foto's te bekijken!! ik heb er zoveel en zulke mooies!! haha

  • 28 Augustus 2005 - 14:58

    Cees En Janneke:

    Lieve Marlies
    Een hele goede reis toegewenst en een goede landing in Papendrecht. Frustreer je lieve familie niet en wees blij om ze weer te zien Marliesje want je hebt ons allemaal zoveel te vertellen!!!!!!!!!!!!!!en hoort zo helemaal bij hen.
    Groetjes.

  • 29 Augustus 2005 - 08:05

    Simone:

    Gisteren weer eens even je stem gehoord! Dat was leuk en een tijd geleden nog maar even en dan horen hem weer volop!

  • 29 Augustus 2005 - 10:18

    Bettina:

    HOOOOIIII

    Nou Marlies je laatste twee dagen zijn aangebroken... snif snif.
    Ik hoop dat je ons nog een beetje leuk vind en het niet al te erg is dat je terug moet komen...
    Nou wij zijn er bijna klaar voor dus je kunt komen hoor!! We kijken er erg naar uit en ik vond het gister errug leuk je stem te horen!!

    liefs Bettina en oan't woensdag

  • 29 Augustus 2005 - 11:03

    Martin Patricia En Danique:

    Ha Marlies,
    Ik heb je verhalen elke week weer gelezen. Vond het erg leuk en spannend. Ik zal ze wel missen hoor! Geniet daar lekker van je laatste daagjes. Je familie zal zooooo blij zijn als jij woensdag weer thuis bent. Enne, ik weet zeker dat jij dat ook bent.
    K zie je wel weer eens bij Simone en Marco.
    Groet uit brabant van ons :)

  • 29 Augustus 2005 - 11:55

    Matthijs:

    Goede reis toegewenst!
    En sterkte met inburgeren... een hele klus.
    En het lijkt me wel leuk als je mij Jeruzalem laat zien.

  • 29 Augustus 2005 - 15:24

    Marielle:

    Hoi Marliesje!
    Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven zeg! Echt supertof om al je belevenissen te hebben kunnen volgen. Nu bijna alweer naar huis.
    Ik wil je nog heel veel plezier wensen de komende dagen en natuurlijk een hele goede reis!!
    En dan zie ik je waarschijnlijk zaterdag. Hebben we heel veel bij te praten!
    Veel liefs van Marielle.

  • 29 Augustus 2005 - 20:07

    Pa:

    WELKOM THUIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 30 Augustus 2005 - 22:57

    Bokje:

    Lief Schaaaapie (met 4 aaaaa's),

    Ik heb een zere poot. De dokter zegt dat het wondroos is. Niks geen roos dus, alleen maar ellende. Kon zondag zelfs niet naar grazige weiden. Temperatuur liep te veel op. Rijd in rolstoel. Miscchien ook wel iets voor jou? Kunnen we samen naar de PARA-Olympics.

    Handig hoor, die swbjn? van jou. Ik zit iedere keer aan iederen maar weer hetzelfde te vertellen: op de markt, bij de Elim, aan de buurvrouw, in de trein, aan mijn zwager, op het werk, in klas 2A, aan de fanclub en in de HEMA. Gelukkig hebben we bijna niks beleefd.

    Heb jij trouwens wel je tijdelijke vaderland gekust bij het betreden? Ik wel. Hoorde meteen bij The Big Five!

    Tot zo!


    Kreupelbosje

  • 31 Augustus 2005 - 19:17

    Marlies:

    dit w as dan het einde van mijn geweldige reis! ik ben weer thuis, helaas! ik vind het eigenlijk nog steeds heel vreselijk! Ik wil weer terug!! anni lo rotza! ik wil niet hier blijven ik wil naar israel!

    bedankt voor alle reactiies en see u

  • 31 Augustus 2005 - 19:59

    De Den Dekkertjes Uit De Lisdreef:

    Nou Marlies inderdaad dat was het dan balen voor jou en nu maar weer je draai vinden hier in ons kleine kikkerlandje.
    Ga leuke dingen doen zoek iedereen weer eens op die je lang niet gezien hebt dan fleur je vast weer wat op.
    En het is de herrinering die blijft!!!!!

    Veel liefs en een dikke kus en we zien je snel weer!!

  • 01 September 2005 - 18:35

    Marc C.:

    Mag ik een voorstel doen ? je zou de gedroomde reisgids zijn voor heel je fanclub! Snel reserveren zou de boodschap zijn.
    Fijn dat we je nog eens horen na je thuiskomst ! Ook voor mij is het moeilijk om afscheid te nemen.
    Je bent een unieke ervaring rijker, je droom om terug te gaan zal je zeker uitkomen dus niet getreurd !!!!!!!!!!!

  • 02 September 2005 - 11:40

    Tante Arja:

    Lieve Marlies,
    Ik hoop dat je intussen weeer wat geacclimatiseerd bent en het positieve van de ontmoeting met familie en vrienden inziet.
    Wij zijn blij dat je er weer bent. Het deed met goed om jou weer te ontmoeten.( Ariette had ik zeker net zo lang niet geziern als jou).
    Jammer dat je rug nog niet zo wil.
    Verder sluit ik me bij Simone aan, ga leuke dingen doen en geniet van het contact met vrienden en familie.
    Liefs, fam. uit de Rembrandtlaan.

  • 05 September 2005 - 23:37

    Eelco:

    Hey Marlies,

    Toch ff een berichtje, we zien je gauw!! Ik heb echt supertof nieuws, haha!!

    Groetjes Eelco.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 61857

Voorgaande reizen:

01 Juni 2005 - 02 Juni 2005

Op avontuur!

Landen bezocht: